Optimera forplikter seg på trygge innkjøp

Optimera forplikter seg på at selskapets produktspekter alltid skal ivareta miljø, arbeidstakeres rettigheter samt lover og regler.

Norges største distributør av byggevarer, Optimera, gjennomfører en omfattende videreutvikling av sin innkjøpspolicy og -praksis. Formålet er å sikre kundene trygghet for at selskapets produktspekter alltid skal ivareta miljø, arbeidstakeres rettigheter samt lover og regler. I løpet av de neste månedene skal selskapets hovedleverandører ha forpliktet seg skriftlig i forhold til policyen, heter det i en pressemelding.

– Vi opererer i et landskap som er komplekst og under stadig forandring. Dette tar vi konsekvensen av gjennom arbeidet som nå gjøres med vår innkjøpspolicy. Som en markedsledende aktør ønsker vi dessuten å gå foran på innkjøpsområdet, sier kategori- og markedsdirektør Erik Tønnesen.

Personlig forpliktelse
For å sikre riktige innkjøp krever Optimera at bedrifter og medarbeidere i hele verdikjeden er bevisste og forplikter seg personlig til å etterleve innkjøpspolicyen. Samtlige medarbeidere i selskapets kategoriorganisasjon og -ledelse har gjennomgått omfattende opplæring. Optimera snur seg nå til leverandører både i inn- og utland. Leverandørene må forplikte seg på samme måte som selskapets egne medarbeidere.

Krav i tre hovedgrupper
Optimera definerer innkjøpskravene i tre hovedgrupper. Første gruppe skal sikre at produksjonsmedarbeideres rettigheter og HMS er ivaretatt. Andre gruppe skal sikre miljøet fra vugge til grav, inkludert full sporbarhet til opprinnelseskilde, hensyn til økosystemer og biologisk mangfold, reduksjon av drivhusgassutslipp, samt optimalisert forbruk av naturressurser og energi. Tredje gruppe skal ivareta norske og internasjonale lover og forskrifter, og blant annet sikre riktig produktkvalitet, bidra til fri konkurranse og forhindre korrupsjon.

– Endringene i innkjøpspolitikken skaper ytterligere struktur slik at vi kan levere i henhold til andres og egne krav uten å pådra verken kundene eller oss unødvendige kostnader, sier Tønnesen og legger til:

– I bunn og grunn handler innkjøpspolicyen vår om å bidra til god byggeskikk, avslutter han.

Norges største
Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 140 utsalgssteder, 2000 ansatte og nærmere 7 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Optimera Proff, Optimera Handel, Optimera Byggsystemer og kjedene Montér, Trend og Byggi. Optimera er en del av det internasjonale konsernet Saint-Gobain som har 193.000 medarbeidere i 64 land og er Europas største distributør av byggevarer.