Rema er blitt større enn Coop

Rema har ifølge uoffisielle tall tatt igjen Coop og har nå bare NorgesGruppen foran seg i kampen om dagligvarekundene.

Rema har økt sin markedsandel med 1 prosentpoeng til 23,2 prosent fra 2012 til utgangen av mai 2013, ifølge uoffisiell talle fra analysebyrået Nielsen, skriver Dagens Næringsliv. Coop har sunket tilsvarende til 22,3 prosent.

– Dette var ventet. Rema vil vokse enda mer, mens Coop stagnerer. Rema rendyrker sin profil, mens Coop har et virvar av profiler som ikke tar markedet. Særlig er de svake i østlandsområdet, mener fagansvarlig Odd Gisholt ved Handelshøgskolen BI.

Styreleder og eier i Reitangruppen, Odd Reitan, er naturligvis godt fornøyd.

– Mitt største ønske er oppfylt, takk til alle som jobber i Rema, sier han.

Coop Norge-sjef Ola H. Strand peker på sin side på at det er lenge igjen av året.

– Vi er midt i året, og vi er midt i en stor omlegging til ny struktur der vi skal satse tungt på lavprissupermakedene Coop Xtra og Coop Obs. Dette gjør vi selvfølgelig for å møte utviklingen Rema har hatt de siste årene, sier Strand.

ICA fortsetter å miste markedsandeler og ligger nå på 11,5 prosent, ned fra 12,3 prosent i fjor. Bunnpris har økt fra 3,7 til 3,8 prosent.

Øverst troner fortsatt NorgesGruppen suverent, med en markedsandel på hele 39,1 prosent, opp fra 38,5 prosent i 2012. (©NTB