Jernbaneverket må rendyrke byggherrerollen

Jernbaneverket har fått doblet bevilgningene og 1000 flere byråkrater av den rødgrønne regjeringen de siste årene. Likevel klarer de ikke å utføre mer vedlikehold (heller mindre) på norsk jernbane, melder NRK. Rendyrk rollen som byggherre – og la de private entreprenørene gjøre vedlikeholdsjobben på samme måte som de i dag bygger ny jernbane, sier vi.

Elisabeth Enger, direktør i Jernbaneverket tar selvkritikk for lite forutsigbarhet. – Jernbanebudsjettet er doblet og investeringene tredoblet, men veksten i vedlikehold har ikke vært like stor, sier hun.

Jernbaneverket kuttet kraftig i vedlikehold i 2013. JBV har brukt pengene på økt administrasjon i stedet.

Vi har gjentatte ganger kritisert at det ikke følges opp med mer penger til vedlikehold. Politikerne lover penger, men dessverre kommer ikke pengene (av en eller annen forunderlig grunn) dit hvor de trengs aller mest – nemlig på vedlikeholdssiden.

Mange entreprenører som har satset mot vedlikeholdsmarkedet, må permittere. Noen har også pakket sammen for godt. Det er for lite forutsigbarhet – og når oppdragene uteblir, ja, da stopper vedlikeholdet. Det tar år å lære opp folk til dette faget, men når det ikke følger penger til oppdrag forsvinner kompetansen.

Hans Gunnar Dokken, administrerende direktør i Norsk Jernbanedrift, angrer på at han investerte 50 millioner kroner i to lastetraktorer.

– Det har uvirkelig nok vært en kraftig reduksjon i markedet, noe som innebærer at våre maskiner står uvirksomme.

– I praksis og litt forenkla sagt, bygger Jernbaneverket ned en bransje som de er helt avhengig av, sier Dokken til NRK. Han har selv sagt opp en fjerdedel av 170 ansatte.

Det er mange private leverandører som kutter i disse dager.

– Markedet for de private entreprenørene er halvert akkurat nå, sier Arne Skjelle i Entrepenørforeningen Bygg og Anlegg. Han forteller at det er leverandører som går konkurs eller sier opp folk. Allerede neste år kan det bli økt etterspørsel, da vedlikeholdsbehovet bare øker. Da må bransjen bygges opp igjen.

– Det er samfunnsøkonomisk sløsing, først bygge ned, så opp. Folk forsvinner, påpeker Skjelle.

Vi er så enig så enig. Dette er galskap.

Når Jernbaneverket igjen trenger kapasiteten, vil ikke aktørene være i stand til å levere og de vil prise tjenestene mye høyere, hevder bransjeforeningen. Da er det stor fare for at utenlandske aktører overtar jobbene.

Les NRKs reportasje her:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11065870