Norwegian advarer mot økte priser

I SAS står jubelen i taket etter at regjeringen torsdag valgte å oppheve forbudet mot bonusprogrammer i innenriks luftfart. Norwegian frykter regjeringens kuvending fører til prissjokk for forbrukerne.

Regjeringens beslutning om å avblåse flybonusforbudet slo ned som en bombe i Norwegian-leiren torsdag kveld.

– Risikoen er at prisen på flyreiser går opp i distriktene. Men forbrukerne kan være helt trygge på at vi skal forsøke å holde prisene nede, slik vi har gjort i elleve år, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB. Hun spør seg om regjeringen ønsker seg tilbake til en tid da en flybillett fra nord til sør fort kostet 6.000 kroner.

– Kuvending
Så sent som i oktober i fjor besluttet regjeringen å videreføre forbudet mot opptjening av bonuspoeng på innenlandske flyruter. Nå har regjeringen gjort en total kuvending som er umulig å tolke annerledes enn som en gavepakke til SAS, mener Skånvik.

– Dette er en total kuvending. Det virker som om regjeringen ikke er opptatt av forbrukerne. Ingen verdens ting har endret seg i konkurransebildet det siste halve året. Dette er et klart forsøk fra regjeringen på å gi SAS en gave, sier hun.

– I februar bestemte SAS seg for å bryte reglene, og man saksøkte staten. Nå får de en klapp på skulderen. Det er interessant å merke seg hvilket signal dette gir til andre virksomheter som er uenige i regjeringens politikk. Nå ser det ut til å bare være å ta seg til rette og bryte reglene, sier Skånvik.

– Gledelig nyhet
I SAS er tonen en helt annen. Her var gleden stor torsdag kveld. Og i motsetning til hos erkerivalen i norsk luftrom, mener man bonusprogrammene er til forbrukernes beste.

– Dette er en gledelig nyhet for oss. Det er en fantastisk 17. mai-gave for oss og for tusenvis av innenrikspassasjerer som vil nyte godt av service- og produktfordeler som dette innebærer, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Han sier SAS vil være i gang med bonusprogram for innenriksreisende i løpet av svært kort tid.

– Vi skal være på banen om kort tid, vi snakker kun få dager, sier Johansen.

I Norwegian ønsker man ikke å være noe dårligere, og det meste er allerede klart.

– Vi har etablert et godt bonusprogram som vi skal rulle ut vi også, men hittil har vi valgt å respektere regjeringens beslutning for et halvt år siden. Men det er klart vi skal fortsette å konkurrere, sier Skånvik.

Fortsatt bekymret
Bonusforbudet rettet mot SAS ble innført da Norwegian Air Shuttle ble et rendyrket lavprisselskap i 2002. I 2007 ble det innført et generelt bonusforbud i luftfarten på innenriksflyginger i Norge.

– Elleve år med bonusforbud i luftfarten har virket. Bonusforbudet har vært viktig for å sikre etablering av mer enn ett flyselskap i Norge, og for å opprettholde konkurransen i luftfarten, sier fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud (Ap).

Knut Morten Johansen i SAS peker på at det var en forutsetning fra Norwegian-sjef Bjørn Kjos at det ble innført et bonusforbud i 2002.

– SAS' konkurranseevne skulle svekkes for å skaffe Norwegian en bedre mulighet til å etablere seg i markedet. For SAS har dette forbudet vart i elleve år. Vi har ment at dette var konkurransevridende og et brudd på EØS-reglene, hvilket ESA ved to anledninger også har påpekt overfor regjeringen. Vi ser nå at regjeringen anser konkurransesituasjonen som totalt annerledes enn den gangen forbudet ble innført, sier Johansen.

Aasrud sier regjeringen deler Konkurransetilsynets bekymring for konkurransen i luftfarten, og særlig i distriktene, når bonusforbudet nå oppheves. Men ettersom det i dag er to store aktører i det norske markedet, og konkurransesituasjonen er mer robust enn da forskriften ble innført i 2007, velger regjeringen derfor å oppheve forbudet.