Røeggen vant i Høyesterett mot DNB

Det er foreløpig uvisst hvor mange småsparere som vil få penger tilbakebetalt av banker etter at Ivar Petter Røeggen vant ankesaken mot DNB i Høyesterett fredag.

Lettelsen sto å lese i ansiktet til den tidligere telegrafisten og småspareren da han vant saken.

I sju år har han kjempet i alle rettsinstanser for å få tilbake penger han mener DNB lurte ham til å investere.

– Det er lov å selge gråstein, men ikke å presentere steinen som gull. Slik sammenfatter Røeggens advokat, John Christian Elden, Høyesteretts enstemmige dom.

DNB må betale Røeggen 230.000 kroner pluss renter, samt sakskostnader på 4.758.000 kroner innen to uker.

– Ville ikke kjøpt dersom..

Høyesterett sier i den enstemmige dommen at Røeggen ikke ville ha kjøpt produktet dersom han hadde visst hva det egentlig var.

– Dette er veldig gledelig, det er jo et knockout mot banken, sier Elden.

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland smilte fra øre til øre da dommen var lest opp. På vegne av Røeggen har hun i spissen for Forbrukerrådet kjempet i samtlige rettsrunder for at DNB skulle betale tilbake beløpet Røeggen har tapt på det banken presenterte og solgte som garanterte spareprodukter.

Flesland sier hun nå regner med at Finansklagenemnda vil behandle raskt de 1.950 sakene som nemnda har hatt på vent i påvente av Høyesteretts dom.

Hun regner også med at bankkunder som har tapt penger på lignende investeringer, og som ikke har brakt saken inn for Finansklagenemnda, nå vil kreve tilbakebetaling fra banken sin.

– Legge dommen til grunn

DNB-sjef Rune Bjerke sier at banken nå vil behandle en henvendelse fra Finansklagenemnda om tilsvarende saker.

– Vi er nødt til å legge Høyesteretts dom til grunn. Og så må vi gå gjennom sakene med de samme produktene og behandle dem basert på premissene i dommen. Det skal vi gjøre raskt og på en konstruktiv måte i tråd med Høyesteretts domspremisser, sier Bjerke til NRK.

Han sier at produktene som Røeggen kjøpte, ikke ville blitt solgt i dag.

– I dag har vi et annet regelverk, vi har autoriserte rådgivere, vi har lært veldig mye av feilene som ble begått i en tid da kanskje ting gikk litt over stokk og stein, sier han.

– Vil få betydning

Advokat Elden er ikke i tvil om at dommen vil få betydning for mange andre enn Røeggen – også bakkunder som ikke allerede har tatt initiativ overfor Finansklagenemda for å få avtaler opphevet.

Måten DNB har markedsført de «garanterte spareproduktene» på overfor en ikke-profesjonell investor som Røeggen, har vært avgjørende for Høyesteretts dom, framgår det av domspremissene.

Finansforbundets leder Pål Adrian Hellman sier dommen i Røeggen-saken gir en synlig ripe i lakken for næringens omdømme.

– Her må bankene ta selvkritikk og bruke anledningen til å gjenvinne tilliten hos kundene og samfunnet, sier han.

Lånefinansiert

Røeggen lånte høsten 2000 520.000 kroner av DNB for å investere i det banken kalte garanterte spareprodukter. Seks år senere, da bindingstiden var over i 2006, hadde han tapt 230.000 kroner på å følge bankens råd.

Røeggen mente seg lurt og klaget til Bankklagenemnda, som i dag heter Finansklagenemnda, i håp om å få penger tilbakebetalt.

I 2009 ga nemnda Røeggen medhold. Flertallet i nemnda mente banken hadde gitt for dårlig informasjon og derfor måtte betale erstatning til klageren.

Det ble starten på en prosess der Røeggen-saken etter hvert har vært innom alle rettsinstanser. Forbrukerrådet har tatt sakskostnadene på vegne av Røeggen fordi rådet hele veien har ansett saken som en prinsippsak.

I Oslo tingrett ble DNB i 2010 dømt til å betale 230.000 kroner pluss renter til Røeggen, men banken anket og vant saken i Borgarting lagmannsrett året etter. (©NTB)