Byggevarehandel vil vokse mest i år

Byggevarehandel har den overlegent beste vekstprognosen med seks prosent blant handelsbransjene som er medlemmer i Hovedorganisasjonen Virke.

Nærmest ligger elektro/radio/TV og møbler/interiør med en vekstprognose på fire prosent. Forventet vekst i dagligvare/kiosk er på 3,5 prosent, mens henholdsvis sport og klær kan skilte med en forventet vekst på tre prosent. På bunnen finner vi sko med kun en prosent. Snittet for detaljhandelsprognosen for 2013 ligger på 3,5 prosent som er opp fra 3,2 prosent i fjor.

Fra 2000 til 2012 økte det norske konsumet med 78 prosent til 1.100 milliarder kroner målt i løpende priser. Målt i fast priser er det snakk om en vekst på 48 prosent i perioden.

– Ledere i Virkes medlemsvirksomheter tror prispress blir en av de største utfordringene i 2013. Det betyr at forbrukerne kan fortsette å nyte godt av at prisveksten holdes nede, sier Virke-sjef Vibeke Hammer Madsen i forbindelse med at hovedorganisasjonen legger frem sin konjunkturundersøkelse etter å ha gjennomført en spørreundersøkelse blant medlemsbedriftene i februar og mars.

– Andre viktige utfordringer de og vi ser er blant annet mangel på kompetent arbeidskraft, pensjonskostnader, lønnsoppgjøret og at faren for fallende konjunkturer i EU og Norge fortsetter, fremholder Hammer Madsen.

– Selv om norske forbrukere fortsatt er forsiktige og sparer mye, blir det rom for økt handel. En vekst på 3,5 prosent er ikke veldig mye men likevel bedre enn de tre foregående årene, kommenterer sjefsøkonom Lars Haartveit i Virke.