Bompengeskandalen i Drammen

Vi er helt enig med Vegdirektoratet. Bompengeskandalen i Drammen må løses – og det NÅ. Pengene fra Kjellstadbommen skulle løse veikaoset i Drammen. 12 år senere har lite skjedd – og drammenserne er frustrerte, melder TV2. Det er stilt mange spørsmål til ulike bompengeselskaper. Riksrevisoren er også kritisk til mange slike selskap.

Men det synes som om mange slike selskap drives som en intern selskapsklubb hvor det er vanskelig å få innsyn.

Dessverre er det noen lokale politikere og byråkrater i Drammen kommune og Buskerrud fylkeskommune som har en egeninteresse for at ikke slike selskap blir oppløst. De har nemlig solide styrehonorarer. I stedet for å bruke bompengene til ny vei er det brukt mer enn en million kroner til lønninger og styrehonorarer kroner i et selskap som ikke har drevet inn penger på tolv år! Meningsløst, mener vi.

I 30 år måtte bilistene betale for å passere bomstasjonen ved E18 i Drammen. Men 12 år etter at den ble stengt har bomselskapet fortsatt 140 millioner kroner stående ubrukt på konto fordi politikerne krangler om hvem som skal få pengene.

I Drammen er frustrasjonen stor over at de ikke har fått den nye veien de for lengst har betalt for.

Kjellstadbommen var Norges første bomstasjon, og var plassert langs E18 i Lier kommune. Første krone ble samlet inn 15. oktober 1975, og kronene som ble samlet inn de neste 26 årene skulle løse kaoset i Drammen.

De skulle blant annet finansiere den såkalte «Drammenspakken», som innbefattet den nye nedkjøringen fra Konnerud til Drammen sentrum, «Konnerudnedføringen».

203 millioner bilpasseringer senere – på nyttårsaften i 2001 – legges bomstasjonen ned.

Det er selskapet Motorvegfinans som sitter på pengene. Statens vegvesen opplyser i en rapport at de flere ganger har forsøkt å avvikle virksomheten, men selskapets eiere – nemlig Drammen kommune og Buskerud fylkeskommune – har motsatt seg nedleggelse fordi de ikke blir enige.

– Så lenge dette er et selskap som forvalter kapital, er det naturlig å beholde selskapet. I det øyeblikket hvor vi er enige om hvordan restmidlene skal brukes, skal vi avvikle, sier Knutsen-Øy i Drammen kommune.

At det skal gå mer enn 12 år til sonderinger og forhandlinger mellom kommune og fylkeskommune, viser hvor håpløst slike selskap er organisert på.

Det er veldig bra at TV2 har satt søkelys på denne saken. Mange bompengeselskap burde vært tvangsoppløst for lengst.

 Vi har sagt det før - rydd opp. Nå bør veimyndighetene ta afære for å løse slike håpløse saker.