5 prosent bytter bank i løpet av året

Rundt 5 prosent av oss bytter bank i løpet av et år. Tallet har ligget ganske stabilt de siste årene.

I fjor byttet rundt 182.000 nordmenn hovedbankforbindelse. Det er 12.000 flere enn i 2011, viser undersøkelsen Norsk Finansbarometer. Undersøkelsen er gjort for Finans Norge – finansbransjens organisasjon – av TNS Gallup.

– Når vi ser på alle aldersgrupper samlet, byttet 5 prosent hovedbankforbindelse i fjor, mens 6 prosent tok i bruk en ny tilleggsbank. Aldersgruppen 40-49 år bytter mest, mens de over 50 år bytter minst, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

Velger flere banker

– Vi er ikke fornøyd med at bare 5 prosent bytter bank, men samtidig ser vi at at folk både er blitt flinkere til å prute med banken sin og til å bruke forskjellige banker, sier daglig leder i Finansportalen, Elisabeth Realfsen.

Finansportalen lager sammenligninger mellom bankene blant annet på innskuddsrente, lån og kredittkort. Portalen legger til rette for at det skal bli enklere å bytte bank ved å gi råd om hvordan dette gjøres og ved skjemaer som kunden kan fylle ut og bruke ved bankbytte.

Realfsen peker samtidig på at kunden ikke nødvendigvis behøver å bytte hovedbankforbindelse for å få bedre vilkår.

Krav til banken

– Hvis de er misfornøyde med renten på innskudd eller lån, går det an å ta kontakt med banken og prute eller kreve bedre vilkår. Det kan gi like godt resultat. Det er også bra når folk sammenligner vilkårene og plasserer innskuddskonti i en bank som tilbyr de beste betingelsene mens de bruker en annen som hovedbank eller som långiver, sier Realfsen.

– Dette er endringer som kommer i tillegg til bytter av hovedbank, påpeker Realfsen som viser til at når fem prosent bytter hovedbank i året, betyr det at en større del av befolkningen bytter i løpet av noen år.

– Vi håper at folk i hvert fall sjekker og pruter hvert tredje år. Vi oppfordrer dem til å følge med på Finansportalen der de finner fullstendige og nøytrale prisoversikter, sier hun.

Service teller

Ikke bare kroner og øre er avgjørende for bankkundene. På spørsmål om hva som utløser bankbytte, er service og bedre lånetilbud blant årsakene som hyppigst nevnes.

– Dette viser at konkurransen mellom bankene er tøff blant annet når det gjelder service og pris, noe mange kunder vet å benytte seg av, sier Neverdal. Hun viser til at bankene bidrar til at det skal være enklere med bankbytte ved å forsyne Finansportalen og andre nettbaserte tjenester med pris- og renteopplysninger.

I undersøkelsen sier bare 7 prosent at de har oppsøkt Finansportalen for å sammenligne bankene.

Lojale kunder

Neverdal viser til at finansnæringen de siste årene har gjennomført flere tiltak som gjør det enklere for kundene å bytte bank. Blant annet skal både den nye og den gamle banken bistå for å avslutte gamle kundeforhold og etablere nye,.

– Samtidig som det er enkelt å bytte bank, gir en del kunder den gamle banken sin en sjanse til ved å be om en ny vurdering av betingelsene sine. Flere av disse kundene har trolig vurdert å bytte bank, men har i stedet fortsatt med sin tidligere bankforbindelse. Selv om antallet som bytter hovedbankforbindelse øker noe, er norske bankkunder under ett relativt lojale, sier Neverdal. (©NTB)