Sund: Statlig utbyggingsselskap for togutbygging

Storprosjektlederen Bjørn Sund vil at et statlig utbyggingsselskap skal stå for den gigantiske intercity-utbyggingen på Østlandet.

For å hindre store overskridelser foreslår Sund overfor politikerne samme utbyggingsmodell som ble brukt da Stortinget valgte å bygge ut ny hovedflyplass på Gardermoen.

– Etabler et statlig utbyggingsselskap som er underlagt Samferdselsdepartementet med et eksternt styre med kompetente styremedlemmer. La det være en armlengdes avstand fra det politiske system, sier han til Dagens Næringsliv.

Videre anbefaler han myndighetene å invitere utenlandske entreprenører fra lands som Sverige, Tyskland, Sveits og Østerrike. For å gjøre kontraktene attraktive foreslår han anbudspakker fra 4-5 milliarder kroner og oppover.

Bjørn Sund var selv adm. direktør for det statlige utbyggingsselskapet Oslo Lufthavn as som leverte flyplassen på tid og innenfor budsjett. Han har lang og bred erfaring med ledelse av storprosjekter som anleggsutbyggingen til vinter-OL på Lillehammer, Telenors hovedkontor på Fornebu og Akershus universitetssykehus. Han er i dag adm. direktør i rådgiver- og prosjektlederselskapet ÅF Norge. Selskapet han var medeier i, Advansia, ble en del av ÅF etter et oppkjøp i fjor.

– Det offentlige må ikke bare se på prisen ved valg av anbydere. Offentlige etater har en tendens til å lage altfor rigide anbudsbestemmelser slik at leverandørenes kompetanse ikke blir etterspurt, sier han videre til DN.

Forslaget fra Sund blir positivt mottatt hos lederen i Stortingets transportkomite, KrF-leder Knut Arild Hareide, som opplyser at opposisjonen er samsnakket og står samlet på dette området.

Høyre-talsmann Øyvind Halleraker henviser til at en slik prosjektorganisering oppnådde så vel bedre innkjøp som utnyttelse av entreprenørenes innovasjonsevne da Storebælt- og Øresundprosjektet ble bygget ut.

Samferdselsdepartementets politiske ledelse vil imidlertid ikke svare på Bjørn Sunds forslag nå. Men statssekretær Lars Bartnes antyder at nye signaler kan komme når ny Nasjonal transportplan legges frem i april.

– I de siste årene har vi jobbet mye med ytterligere grep som gjør at vi kan bygge enda raskere og få mer igjen for pengene. Markedet må ha tillit til at planene blir gjennomført, og at prosjektene får de bevilgningene de trenger for å bygges rasjonelt, sier han til avisen.