I begynnelsen av mai arrangerte Skattum Handel leverandørmesse og gigantisk 125-års fest i Gjøvik Olympiske Fjellhall. Fra venstre markedssjef Niklas Skattum, styreleder Ted Skattum, salgssjef proff Per Arne Bjørklund og daglig leder Stian Molstadkroken

– Viktig for Skattum at Byggmakker lykkes

Skattum Handel følger utviklingen i Byggmakker Handel tett. Styreleder Ted Skattum understreker viktigheten av at byggevarekjeden ser fremover og er på hugget.

Skattum Handel

Skattum Handel er en ledende aktør i salg av trelast, byggevarer, interiørvarer og jernvarer i Innlandet.

Selskapet ble etablert i 1893 og har i alle disse årene vært eid av familien Skattum. Femte generasjon Skattum er nå inne i selskapet.

Skattum Handel har vært med i Byggmakker-kjeden siden 1968 og har i dag tilsammen ti butikker i Innlandet, Oslo og Bærum.

På slutten av fjoråret kom nyheten om at Optimera hadde kjøpt opp Byggmakker-tilknyttede Per Strand Gruppen, med 13 kjedebutikker og en omsetning på rundt en milliard kroner. Uventet og overraskende var ordene administrerende direktør Knut Strand Jakobsen i Byggmakker Handel AS brukte på oppkjøpet.

Nyheten slo også ned som en liten bombe i Skattum-systemet. Styreleder Ted Skattum sier til Byggeindustrien at de følger utviklingen i Byggmakker Handel tett, og fremhever at han er fornøyd med at de finske Byggmakker-eierne er klokkeklare på at de ønsker å satse i både Norge og Norden.

– Vi har vært i Byggmakker-kjeden i 50 år, og har dermed vært der lengre enn noen annen. Deter selvsagt viktig for oss at Byggmakker lykkes. Vi pusher Byggmakker og vil at de skal være på hugget. Nå må eierne se fremover og satse videre, sier Skattum.

Rekordår

Skattum Handel er med sine ti byggevarehus i Innlandet, Oslo og Bærum den nest største grupperingen i Byggmakker-kjeden, kun slått av Byggmakker Gipling i Nordland og Trøndelag. Selskapet utvikler seg positivt, ikke minst i 2017 som ble et rekordår for Skattum Handel.

Daglig leder Stian Molstadkroken mener fjoråret ble ekstra gledelig fordi de økte omsetningen innen både proff- og forbrukersegmentet.

– Vi hadde tidenes år i 2017 med rekord på både topp- og bunnlinje. Vi hadde driftsinntekter på 876 millioner kroner og et resultat før skatt på 42 millioner kroner, og det etter at over seks millioner kroner er satt av til det vi tror er bransjens beste bonusavtale for ansatte, sier han.

Molstadkroken mener fjorårsresultat på 4,8 prosent er bra sett i bransjesammenheng, men han fremhever at de har høyere resultatambisjoner.

– Utviklingen går i riktig retning, kommentarer han.

Hva mener dere er årsaken til den positive utviklingen?

– Vi prøver å hele tiden å være synlige gjennom ulike markedsføringstiltak, i tillegg har vi en gjeng med ansatte som både er faglig dyktige og gode selgere. Veldig mange av våre kunder kommer tilbake til oss, og det viser at vi gjør noe riktig, svarer markedssjef Niklas Skattum i Skattum Handel.

– Vi har jobbet aktivt over mange år i forhold til hvordan anleggene våre blir presentert. Jeg tror kundene trives hos oss og dermed kommer de tilbake, tilføyer Stian Molstadkroken.

Fortsetter utviklingen

Skattum Handel har vært gjennom en rivende utvikling de siste årene. Selskapet har nå åtte byggevarehus i Innlandet, og i 2016 kastet de seg også inn i byggevaremarkedet i Oslo-området gjennom oppkjøpene av to Byggmakker-butikker på Skui i Bærum og Brobekk i hovedstaden.

Fjorårets oppkjøp av Noremas kjøkkenavdeling på Lørenskog, som nå er flyttet til Brobekk-butikken, viser at Skattum Handel også satser stort på kjøkkensegmentet. Ted Skattum sier de er i en bransje der det er viktig å følge med på hva som kommer rundt neste sving, og han er meget offensiv med tanke på den videre utviklingen av selskapet.

– En av mine viktigste oppgaver er å følge med på det som skjer i bransjen og hele tiden se på hva som skal til for å være konkurransedyktig fremover. Skattum Handel vil garantert fortsette å utvikle seg videre på like linje med hvordan hele varehandelen fortsetter å utvikle seg, sier han.

Stor jubileumsfest

Byggeindustrien møtte Skattum-ledelsen i forbindelse med feiringen av selskapets 125-års jubileum, hvor til sammen 900 ansatte, kunder og leverandører var invitert til storslått fest i Gjøvik Olympiske Fjellhall.

Ted Skattum sier jubileet var en perfekt anledning å invitere selskapets mange gode venner til en kjempefest.

– De siste årene har Skattum Handel vært gjennom en ekspansjonsperiode med skikkelig trøkk. Vi har fått mange nye familiemedlemmer i selskapet og ikke minst mange nye kunder. 125-års jubileet var derfor en kjempeanledning for oss til å samle alle og feire, sier Skattum.

I anledning av jubileet ble det også arrangert en stor leverandørmesse i Fjellhallen, hvor 29 av Skattums største og viktigste leverandører hadde stand.

– Vi synes det var viktig å knytte jubileumsfesten mot noe faglig. Gjennom en slik messe får kundene mulighet til å oppdatere seg på de siste nyhetene, samtidig som de får snakke fag med mange av de største og viktigste leverandør-ene i det norske markedet, sier salgssjef proff Per Arne Bjørklund i Skattum Handel.