- Her mellom boligblokka og jernbanen skal miljøtunnelen bygges, forklarer assisterende prosjekteringsleder Hilde L. Vasaasen. Foto: Tor Arvid A. Gundersen, Statens vegvesen.

Vegvesenet utfordrer byggenæringen

Statens vegvesen går nye veger.For å være helt sikker på å få den beste løsningen når det skal bygges en kulvert i løsmasser midt i Porsgrunn, utfordres entreprenørene til konkurransepreget dialog.

Fakta

Lengde: 1,3 kilometer

Løsmassekulvert: 385 meter

Konstruksjoner: To bruer, 60 og 15 meter

Vegstandard: To felts veg i by. Dimmensjonerings- klasse S1 Fartsgrense 60 km/t

Finansiering: Del av Bypakke Grenland

Byggestart veganlegg: 2015

Antatt ferdig: 2017

Grunnforhold: I stor grad silt og leire

Metoden er sjeldent brukt innen vegbygging i Norge i dag, men trolig vil dette være framtidens metode for kompliserte oppgaver. Selve gjennomføringen består av en prekvalifisering der entreprenører som ønsker å delta, sender inn opplysninger om blant annet personell, kompetanse og økonomi, skriver Statens vegvesen i en melding.

Tett på boligblokker

- De prekvalifiserte sender så inn en eller flere ideer til løsning som de ønsker å få vurdert med tanke på videre utvikling i dialog med vegvesenet, sier assisterende prosjekteringsleder Hilde Lindell Vasaasen i Statens vegvesen.

Vegen som skal bygges er fylkesveg 32 som fungerer som en av to hovedveger gjennom Porsgrunn. Knapt 400 meter av vegen skal legges i løsmassekulvert. Det er denne delen av parsellen hvor det inviteres til konkurransepreget dialog. Årsaken til at det er planlagt slik miljøtunnel, er hensyn til bomiljøet nært inn til fylkesvegen. I stor grad består boligene av blokkbebyggelse. På den andre siden av vegen ligger skinnene til Vestfoldbanen i kort avstand.

Selv om det er begrenset plass mellom jernbanen og boligblokkene kombinert med at massene i området er ømfintlige for setninger, er flere ulike byggekonsepter vurdert som aktuelle.

Dette er den delen av vegstrekningen som skal lages som totalentreprise. Den begynner i ny rundkjøring til venstre og langs jernbanelinjen helt bort til der den kobles på eksisterende veg i rundkjøringen til høyre på bildet.

Hilvas

Unik mulighet

- Prosjekteringsmiljøet er imidlertid ikke sikker på hvilke byggekonsept som er best egnet slik at tunnelen kan beskrives som normal entreprise. Derfor har vi besluttet å utfordre entreprenørbransjen gjennom en konkurranse, fortsetter Vasaassen.

Hun legger til at i en slik konkurranseform vil entreprenørens kreativitet, erfaring og kompetanse trekkes inn. Dette vil også være en unik mulighet for både å utvikle og videreføre kompetanse som vil komme til å bli strategisk viktig for entreprenørene.

Slik skal tunnelen se ut, delvis liggende over og helt under bakkenivå.

Vurderes av eksperter

Allerede på nyåret 2014 starter prekvalifiseringen. Fristen her vil være i begynnelsen av mars måned.

Deretter vil de ulike entreprenørenes kvalifikasjoner bli vurdert, før et utvalg av dem blir invitert til å utarbeide forslag til løsninger på anlegget. Når det har kommet så langt at løsningsforslagene er laget, vil Vegvesenet ha et eget ekspertteam som skal lede dialogfasen. Her vil hver entreprenørs beste forslag bli videreutviklet konfidensielt.

I denne fasen arbeides det etter strenge regler slik at ideene til hver enkelt entreprenør holdes helt adskilt. Når dialogfasen er avsluttet gir entreprenørene med de beste konseptene pris på sitt konsept etter normale totalentrepriseregler. De som taper konkurranse vil få en forhåndsdefinert godtgjørelse.

Entreprenørens ansvar

Risikoen i totalentreprisen vil følge normale regler for denne type kontrakt.Byggherren vil ha ansvaret for setningsrisiko med videre totalt for omgivelsene, mens entreprenørens ansvar begrenser seg til et definert område rundt løsmassetunnelen. Beredskapsopplegg for å stabilisere endringer i blant annet poretrykk, vil være en del av konseptene. Det vil etableres et eget kontrollsystem for poretrykk og setninger som vil fungere før, under og etter bygging.

Dette er tverrsnittet av tunnelen som skal bygges mellom jernbanelinjen og boligbebyggelsen.

Spennende byggeledelse

Prosjektleder for anlegget er Roar Gärtner, han er også prosjektleder for flere av de andre store vegprosjektene som er under planlegging i Telemark.Disse er E18 Rugtvedt-Dørdal som ble ferdig regulert i våres, E18 Langangen-Rugtvedt hvor planprogrammet for kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning nettopp er lagt ut på høring. I tillegg til fv. 32 som har prosjektnavnet Fv. 32 Gimlevegen-Augestadvegen er også et stort riksvegprosjekt med i Rv. 36 Skyggestein-Skjelbredstrand i Skien. Dette siste ble regulert ferdig i 2007, men det er startet en ny reguleringsprosess fordi det blant annet er behov for å sikre nødvendig areal i anleggsfasen.

- Stillingen som byggleder for Fv.32 Gimlevegen-Augestadvegen lyses ut nå.Byggelederen for dette prosjektet vil utvikle en unik kompetanse innen en kommende entrepriseform. Prosjektet er også integrert i samme organisasjon og fagmiljø som nå planlegger og bygger ny E18 i gjennom både Vestfold for Telemark, sier prosjektleder Roar Gärtner.