Vegvesenet har over 200 prosjekter og tiltak til en prislapp på 200 milliarder på programmet for de neste seks årene. Foto: Knut Opeide

Vegvesenet har over 200 prosjekter og tiltak til en prislapp på 200 milliarder på programmet for de neste seks årene. Foto: Knut Opeide

Vegvesenet skal bruke 200 milliarder på riksveiene

Vegvesenet la tirsdag frem en plan som omfatter å bruke om lag 200 milliarder kroner på riksveiene i årene 2022 – 2027.

Totalt vil Statens vegvesen ha over 400 prosjekter og tiltak i arbeid mellom 2022 og 2027.

– Et stadig bedre veinett øker produktivitet og verdiskapning i Norge. Med arbeidet skal vi forbedre riksveiene og bidra til et konkurransedyktig næringsliv i hele landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Vegvesenet ansvarsområde er bygging, vedlikehold og drift av riksveiene, samt trafikant- og kjøretøyområdet, miljøvennlig byutvikling, regelverksutvikling og teknologiutvikling.

Basert på Nasjonal transportplan skal Statens vegvesen investere over 105 milliarder kroner de neste seks årene. Planen oppdateres årlig etter at statsbudsjettet er vedtatt, melder Vegvesenet.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Knut Opeide
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Knut Opeide

– En stadig større del av budsjettene går inn som statens bidrag til miljøvennlig utvikling i byområder med hele 44 milliarder kroner i perioden. Det er ny satsning for teknologiutvikling. Vegvesenet skal møte krav til reduserte klimagassutslipp og vektlegge skånsom utbygging, skriver Vegvesenet.

Se hele planen her

Regjeringen innførte porteføljestyring i transportplanen, for å bidra til mer effektiv ressursbruk gjennom økt handlingsrom når det gjelder rekkefølge og omfang på prosjektene.

– Et prosjekt skal starte opp når det er modent og når vi er sikre på alle stener er snudd, sier vegdirektøren.

På grunnlag av transportplanen har Vegvesenet definert 13 strekninger med stort potensial for å øke nytten og redusere kostnadene ved å se mange tiltak i sammenheng. For hver av strekningene skisserer de en trinnvis utvikling helt fram til 2040.

– Ved å bygge ut lengre strekninger får vi redusert reisetid, forutsigbarhet for næringstransport og utvidede bo- og arbeidsmarkedsregioner, sier vegdirektøren.

Slik skal pengene brukes:

Gjennomføringsplan - Agder.pdf
Gjennomføringsplan - Innlandet.pdf
Gjennomføringsplan - Møre og Romsdal.pdf
Gjennomføringsplan - Oslo.pdf
Gjennomføringsplan - Rogaland.pdf
Gjennomføringsplan - Troms og Finnmark.pdf
Gjennomføringsplan - Trøndelag.pdf
Gjennomføringsplan - Vestfold og Telemark.pdf
Gjennomføringsplan - Vestland.pdf
Gjennomføringsplan - Viken.pdf
Gjennomføringsplan - Nordland.pdf
Vegdirektørens presentasjon - Gjennomføringsplanen 080222.pdf