![](https://smooth-storage.aptoma.no/users/drp-bygg/images/7554086.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=1200&accessToken=62b9b0b8ccfc9db2de0b04804d4a1d1d70274c19e5745d9e3f666f9a649daf21)
Det skriver Statens vegvesen i en pressemeldingonsdag.
LED-lys på de nøyaktig 1.985 lysarmaturene på nye E134 i Kongsberg skal, ifølge pressemeldingen, gi betydelige reduksjoner i strømutgifter.
656 av disse ser dagens lys langs de om lag åtte kilometerne med vei i dagen fra Damåsen i Øvre Eiker til Kobbervollane vest for Saggrenda. Resten av belysningen er fordelt på fire tunneler på til sammen fire kilometer.
– Her kommer det totalt 1.329 armaturer fordelt på Kongsberg-, Svartås-, Moane- og Vollåstunnelen, forteller elektroansvarlig hos Statens vegvesen, Hans Olav Dalen.
For å sy sammen belysningspakken for hele den 13,2 kilometer lange veistrekningen, inkludert av- og påkjøringsramper og tilførselsveier, legges det ut ikke mindre enn 350 kilometer med kabler, skriver Vegvesenet.
I tunnelene og langs vei i dagen er det bygget et titalls tekniske bygg som skal forsyne E134 med nødvendig strøm til belysning, skilt, bommer, kameraer og annet teknisk utstyr.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Vei
- Statens vegvesen
- Belysning