Magnus Edvardsen er fagsjef for BIM i Sweco Norge. Foto: Nicki Twang / Sweco
Magnus Edvardsen er fagsjef for BIM i Sweco Norge. Foto: Nicki Twang / Sweco

Sweco og C3BIM har hatt flere hundre besøkende i BIM-kalenderen i advent

Bak luke 21 i Sweco Norge og C3BIM sin adventskalender skjuler det seg et problem med installasjonshøyden for en røykvarsler i en modell av Operaen i Oslo. 24 julenøtter i BIM-kalenderen skal bidra til læring, samt gi muligheten til å vinne en julegenser til de aller beste problemløserne.

Magnus Edvardsen, fagsjef for BIM i Sweco Norge, og Kenneth Krogseth fra C3BIM har samlet BIM-entusiaster og -nybegynnere fra hele Europa i sin digitale adventskalender, skriver Sweco i en pressemelding tirsdag.

Hittil i desember har om lag 400 mennesker fra 150 bedrifter åpnet luker i en modell som er en gjengivelse av Operahuset i Oslo.

Besøk kalenderen her.

– Målet er å lage en morsom julekalender som gir andre muligheten til å bli bedre i Solibri, og kanskje lærer de noen triks de kan bruke i arbeidshverdagen. Vi vet at mange bruker Solibri til å snu og vende på ting som skal bygges, men vi vil vise at programvaren kan mer enn som så, sier Magnus Edvardsen i pressemeldingen.

Sammen med Kenneth Krogseth i BIM-spesialisten C3BIM har Edvardsen laget modellkalender siden 2017, og den første BIM-modellen de brukte, var av Vikingtidsmuseet. I år har de invitert de kolleger, konkurrenter, kunder, samarbeidspartnere og andre til å løse oppgaver i Operaen.

– Av sikkerhetshensyn er det selvfølgelig en justert versjon av modellen vi bruker, men flere vil nok kjenne seg igjen i den likevel. Alle som vil, kan bli med, og det er selvfølgelig gøy at mange har kastet seg på. Vi får gode tilbakemeldinger, og vet at det konkurreres på tvers av avdelinger, grupper, selskaper og landegrenser, sier Edvardsen.

Oppgavene som skal løses varierer gjennom desember, men alle har til felles at de skal bidra til læring, skriver Sweco.

– Noen av oppgavene handler om å måle avstand, mens man andre dager må lokalisere objekter. Vi har også laget en juleinspirert struktur for navngivning, sier Edvardsen i meldingen.

I januar kåres en vinner blant alle som har deltatt i kalenderen, og Edvardsen lover at det blir premier til både første- og andreplassen.

– Den aller heldigste vinneren stikker av med en Solibri-julegenser i 100 prosent akryl. Vi gleder oss til å se hvem som stikker av med premiene, og takker alle som har vært med så langt, sier han.