Montering av KL-anlegg i Holmestrandporten, februar 2016. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Snart 200 kilometer i timen på Holm-Nykirke

På Holm-Nykirke prosjektet jobbes det på spreng med å få justert kontaktledningen til helt jevn høyde. Etter åpningen ble det avdekket avvik, noe som gjorde at togene ikke kunne kjøre i maksimal hastighet.

På Holm-Nykirke prosjektet jobbes det på spreng med å få justert kontaktledningen til helt riktig høyde. Etter åpningen ble det avdekket avvik, noe som gjorde at togene ikke kunne kjøre i maks hastighet.

Det er påvist høydeavvik på KL-anlegget, dvs. at avstanden fra sporet og opp til kontaktledningen ikke er i helt riktig høyde hele veien. T ilsvarende avvik ble oppdaget på Dovrebanen/Fellesprosjektet.

–Hvis vi kjører tog i de høyeste hastighetene før dette er utbedret, kan vi få unødvendig slitasje på materiell og kontaktledning, forklarer prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum i pressemelding.

Høyden på kontaktledningen må justeres. Inntil det er gjort, må togene kjøre med redusert hastighet, noe som vil påvirke direktetogene i noen grad (inntil to minutter), mens det har liten betydning for togene som stopper på alle stasjoner. Det er likevel et problem, i og med at det noen ganger oppstår følgeforsinkelser. De som styrer togtrafikken på strekningen gjør hele tiden sitt ytterste for at saktekjøringen skal påvirke togtrafikken minst mulig.

Jobber på nettene
For å unngå å forstyrre togtrafikken, jobbes det hver natt med å justere KL-anlegget.

–Det er barefire effektive arbeidstimerpå natta, så det tar litt tid å bli ferdig, konstaterer prosjektsjef Knut Edmund Knutsen.

–Vi venter på en framdriftsplan fra entreprenøren som utfører arbeidet. I verste fall må vi stanse togtrafikken en natt så vi får jobbet 10-12 timer i strekk, sier Knutsen

Full fart i februar

Natt til 3. februar skal anlegget kontrolleres på nytt. Dette gjøres med et spesialbygd tog (målevogn), og testen må utføres når toget er «ledig». Da har entreprenøren helga på seg til å gjøre små justeringer, og forhåpentligvis kan togene kjøre i 200 kilometer i timen fra mandag 6. februar.