E18 Bommestad - Sky
·Ca. 7 km motorveg, inkludert den nye Farrisbrua på ca. 600 meter
·To lange tunneler: Larvikstunnelen på 2,8 km og Martineåstunnelen på 1,3 km, inkludert støpte portaler i betong. ·Bøkeskogen miljøtunnel på 310 meter (inngår i Larvikstunnelen), en vanntett løsmassetunnel i betong, med omfattende utførelse av byggegrop. ·Martineåsen miljøtunnel på 90 meter (inngår i Martineåstunnelen). ·I tillegg inngår bygging av ei overgangsbru, sedimenteringsbasseng, tekniske bygg og noen ramper.
Kontrakten gjelder bygging av ca. 7 kilometer ny firefelts E18, veg og tunneler fra Bommestad til Sky, med unntak av Farrisbrua. Mesteparten av strekningen skal gå i tunnel, men det blir noe veg i dagen i hver ende og i området ved Farriseidet, hvor den nye Farrisbrua skal bygges. Den kontrakten vant Bilfinger for en drøy måned siden, og der blir det anleggsstart nettopp i disse dager.
Entreprenørfirmaene og deres tilbud er:
- Skanska Norge AS kr. 1.568.827.236,-
- Leonhard Nilsen & Sønner AS kr. 1.620.731.381,-
- AF Gruppen Norge AS kr. 1.631.282.316,-
- Veidekke kr. 1.680.719.505,-
Tilbudene skal nå kontrolleres opp mot kontraktsgrunnlaget før det gis en innstilling til Vegvesenets anbudsnemnd. En avgjørelse vil sannsynligvis være klar i løpet av en måneds tid, og arbeidene kan da starte opp rundt påsketider.