Sjekker bruene med droner

Statens vegvesen skal bruke fjernstyrte droner til å inspisere norske bruer. Det skal være både enklere og raskere enn kraner og klatrere.

Det skriver det Vestfold-baserte kompetansesenteret NCE Micro- and Nanotechnology i en pressemelding via byrånettsiden newswire.no.

Ved nyttår starter et prøveprosjekt hvor mellom 80 og 90 av Statens vegvesens bruer på Østlandet skal inspiseres av fjernstyrte droner med kamera.

– Blir det en suksess, kan droneinspeksjoner bli vanlig praksis over hele landet, sier overingeniør Hauke Burkart i Statens vegvesen.

Flere fordeler

De fjernstyrte minihelikoptrene skal, ifølge pressemeldingen, ha flere fortrinn i forhold til den vanlige metoden for bruinspeksjon.

– Vanligvis må vi stenge brua for trafikk mens inspeksjonen pågår. Det er fordi vi kjører med kranbil over brua mens mannskapet jobber i en kurv på undersiden. Arbeidet må ofte gjøres om natten, og noen ganger må vi bruke klatreutstyr for å nå til. Med droner blir jobben enklere, uttaler Burkart i pressemeldingen.

Statens vegvesen samarbeider med ingeniørfirmaet Aas-Jakobsen om å inspisere i alt 1.500 bruer i Østfold, Akershus og Oslo. De 80-90 bruene som er vanskeligst å nå med kraner og klatrere, skal inspiseres av droner fra firmaet Orbiton.

Orbiton er tilknyttet teknologimiljøet ved NCE Micro- and Nanotechnology.

Trygge bruer

– Å undersøke ei bru med drone går mye raskere. Det kan gjøres på dagtid, og vi kommer til på steder hvor det er vanskelig og tidkrevende å inspisere på andre måter, sier Tomas Moss i Orbiton.

De tyskproduserte dronene har, ifølge pressemeldingen, åtte propeller, og bærer kameraer som tar både stillbilder og video i HD-kvalitet.

– Det spesielle med disse dronene er at de kan se både oppover og nedover, som er en forutsetning for å kunne inspisere bruer. I tillegg er de solide og lite sårbare for forstyrelser, sier Moss.

I alt er det rundt 16.900 bruer på riks- og fylkesveiene i Norge.

– For å forsikre oss om at bruene står trygt, blir samtlige inspisert hvert år. I tillegg utfører vi hovedinspeksjoner hvert femte år, der vi går enda grundigere til verks. Slik oppdager vi småskader lenge før de blir alvorlige. Hvis brua er åpen for trafikk, er den trygg, uttaler Hauke Burkart i pressemeldingen.