F.v. Ove Nesje (prosjektdirektør i Statens vegvesen), Kjell Inge Davik (utbyggingsdirektør i Statens vegvesen) (på skjerm) og Geir Nesland Nilsen (daglig leder i Bertelsen & Garpestad). Foto: Bertelsen & Garpestad
F.v. Ove Nesje (prosjektdirektør i Statens vegvesen), Kjell Inge Davik (utbyggingsdirektør i Statens vegvesen) (på skjerm) og Geir Nesland Nilsen (daglig leder i Bertelsen & Garpestad). Foto: Bertelsen & Garpestad

Signerte kontrakt for bygging av E39-prosjekt

Bertelsen & Garpestad og Statens vegvesen har signert avtalen om å bygge ny E39 mellom Stormyra og Staurset i Heim i Trøndelag. Kontraktsummen er på 560 millioner kroner eksklusive merverdiavgift.

Foto: Bertelsen & Garpestad
Foto: Bertelsen & Garpestad

Statens vegvesen bygger i perioden 2020 – 2026 tre nye parseller på E39 mellom Betna og Stormyra i Heim kommune, Trøndelag fylke. Når dette prosjektet er fullført, vil det bli en sammenhengende god europavegstandard på hele denne strekningen av E39. Delstrekning 3, Stormyra – Staurset, som dette kontraktsarbeidet består av, skal gjennomføres i perioden april 2024 - september 2026.

– Kontraktsarbeidet omfatter i hovedsak bygging av cirka 10,6 kilometer ny to-felts E39 mellom

Stormyra og Staurset. Det skal bygges et nytt veikryss mot fylkesveg 680 i retning Kyrksæterøra og Aure, et T-kryss på Barhals og tilhørende avkjørsler samt sideveier og landbruksveier. Store deler av strekningen går langs eksisterende vei, heter det i en pressemelding.

– Når dette prosjektet er fullført, vil det bli en sammenhengende god europavegstandard på hele denne delen av E39. I tillegg vil vi få en reisegevinst på sju minutter og 5 km innspart kjørelengde i forhold til dagens E39, sier prosjektdirektør Ove Nesje.

Rundt halvparten av strekninga vil få en fartsgrense på 90 km/t.