Statens vegvesen tar i bruk lasermålere og avansert bildebehandling for å få til et mer presist saltbruk på norske veier. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Statens vegvesen tar i bruk lasermålere og avansert bildebehandling for å få til et mer presist saltbruk på norske veier. Foto: Gorm Kallestad / NTBNTB

Saltforbruket på riksveiene øker - 10 innsjøer er sterkt forurenset

Tross målsetting om å redusere bruken av veisalt, rapporterer Statens vegvesen for andre år på rad om økning i forbruket. 

– Vinteren 2023 var utfordrende for driftsentreprenørene på Østlandet med nullføre og svært glatte veier i lange perioder. Det førte til mer salting, forteller direktør for Drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo i en pressemelding.

– Bruken av salt har gått ned siden 2017/2018, selv om vi ser en liten økning i 2023. Vi har blant annet innført obligatorisk opplæring av sjåførene, som har vært effektivt for å redusere saltforbruket. Etter 2017/2018 innførte vi også en ny oppgjørsform i kontraktene, der vi gikk bort fra å betale pr kg salt og heller betaler for tiden de bruker. Da gikk saltforbruket tydelig ned, legger han til.

Tallene viser at saltforbruket på riksveiene har økt de siste to årene.
Tallene viser at saltforbruket på riksveiene har økt de siste to årene.Statens vegvesen


Høye konsentrasjoner av klorid

En ny rapport om «Undersøkelse av veinære innsjøer 2023 (Brage)» viser at påvirkning fra veisalt utgjør et problem for vannkjemien og sirkulasjonsmønsteret i en rekke innsjøer nær hovedveier (riks- og europaveier) i Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark og Vestfold. 

Undersøkelsen viser at 10 av 37 innsjøer langs hovedveier på Østlandet var sterkt forurenset av veisalt i 2023. Statens vegvesen gjør flere tiltak for å redusere salting.

Enkelte innsjøer hadde svært høye konsentrasjoner av klorid i både overflate- og bunnvann uten at det gir sjikting. Slike kloridkonsentrasjoner regnes å ha kronisk virkning på en rekke vannlevende organismer, særlig for planktonalger. Eksempler er Patterødtjern ved Moss og Gjerdsrudtjern i Oslo.

Prøver ut sensorstyrt salting 

– Vi jobber nå med ny teknologi og prøver ut ulike former for sensorstyrt salting. Vi har blant annet inngått et samarbeid med Mesta om å prøve ut mer automatisert vinterdrift med AHEAD-systemet. Ved hjelp av lasermålere og avansert bildebehandling kan saltbilene analysere føreforholdene rett foran bilen mens den kjører, og tilpasse saltmengden automatisk. I tillegg til å drifte veiene mer effektivt, kan vi også kutte klimautslipp når både salt og drivstoffbruken reduseres, forteller Bjørn Laksforsmo.

I det videre arbeidet med veisaltingen anbefaler rapporten å utføre stedspesifikke risikovurderinger i utvalgte innsjøer for å finne terskelverdi for akseptabelt saltforbruk.