Oversiktsbilde over Tangenvika jernbanebru, som blir Norges lengste når den står ferdig i 2027. Ill. Implenia
Oversiktsbilde over Tangenvika jernbanebru, som blir Norges lengste når den står ferdig i 2027. Ill. Implenia

Rejlers sikret seg bru-avtale

Rejlers-selskapet Omega Holtan skal bistå Implenia med elektro- og automasjonsprosjektering i brukasse og seilingsled når Norges lengste jernbanebru skal bygges.

Daglig leder i Omega Holtan, Ragnar Holtan. Fot: Allegro/Raimon Igelkjøn
Daglig leder i Omega Holtan, Ragnar Holtan. Fot: Allegro/Raimon Igelkjøn

Implenia er hovedentreprenør på Bane Nor-prosjektet i Stange kommune.

Jernbanebrua over Tangenvika blir i overkant av én kilometer lang. Prosjektet omfatter også bygging av cirka to kilometer dagsone for det nye dobbeltsporet mellom Espa og Furnesbakken.

– Norconsult er hovedrådgiver i prosjektet, mens Omega Holtan skal planlegge elektro- og automasjonsanlegget i brukassen og seilingsled. Detaljprosjekteringen gjennomføres modellbasert, heter det i en melding fra selskapet.

– Vi har jobbet med dette prosjektet en stund, og vi er glade for å bli valgt som rådgiver når landets lengste jernbanebru skal bygges. Sammen med Implenia og Norconsult skal vi sørge for at dette blir et vellykket prosjekt, som gir mer klimavennlig godstrafikk, og reduserer reisetiden mellom Oslo og Hamar. Jeg er stolt over at vi igjen velges som partner til et av Implenias prosjekter, sier daglig leder i Omega Holtan, Ragnar Holtan, i meldingen.