Rapport klar etter brukollaps

Det ble identifisert seks mulige enkeltstående årsaker til brukollapsen under arbeidet med nye Bjørum Sag bru, hvorav den mest sannsynlige var eksentrisitet i overgangen mellom en aluminiumsbjelke og spindel.

Brua har et tverrfall på hele 6,7 prosent, dermed var det store horisontale krefter i tillegg til de vertikale.

- Rapporten inneholder også flere anbefalninger om tiltak som kan iverksettes for å forhindre liknende hendelser i fremtiden. Betonmast og Frico vil nå fokusere på den delen av rapporten. Disse anbefalingene er en opplisting av mulige tiltak for ytterligere å øke stabiliteten til brureisen og blir nå gjennomgått og implementert i planene for de videre arbeider med bruoverbygningen på Bjørum Sag bru, forteller konsernsjef Petter Vistnes i Betonmast til bygg.no.

Han ønsker å komme med en presisering rundt årsaken til kollapsen etter at det er kommet frem utdrag i media fra en rapport utarbeidet av Det Norske Veritas.

Veritas' arbeid med å finne årsaken til ulykken ble i stor grad utført som parameterstudier av ulike forhold som kunne bidra til å klarlegge ulykken samt en vurdering av hva som er den mest sannsynlig utløsende faktor.

Det var i arbeidet med brureis/bruforskaling under utstøping av første etappe av bruoverbygningen på nye Bjørum Sag bru (E16) det gikk galt.

- Denne hendelsen medførte heldigvis ingen fysiske personskader eller miljøskader, men ble begrenset til materielle forhold. Denne type brureis er blitt benyttet på svært mange bruer, og ifølge vår underentreprenør Frico, var dette bru nr. 1000 som ble satt opp, legger Vistnes til.

Straks etter at skadestedet var sikret, og alle kortsiktige tiltak gjennomført, tok Betonmast i samråd med Frico beslutning om å engasjere en uavhengig part for å klarlegge hva som kunne være årsaken. Valget falt på Det Norske Veritas, og de fikk mandat til å prøve å finne den tekniske årsaken til kollapsen. Rapporten forelå denne uken.

- Denne rapporten vil forhåpentligvis gi oss de riktige svarene, slik at både Betonmast og andre entreprenører kan føle seg sikre på senere bruk av denne type reis. Vi ønsker derfor å dele denne type erfaring med resten av bransjen. I tillegg vil den kunne gi oss grunnlag for hvordan vi skal prosjektere og bygge reisen for resten av brua. Dette er forøvrig den åttende betongbrua vi bygger i forbindelse med E16, legger Vistnes til.

Les hva bygg.no skrev da ulykken skjedde.