Ill. Nordic

Ill. Nordic

Peab og Hæhre får ikke flyplasskontrakt i Mo i Rana – Avinor ønsker ny konkurranse

Avinor har besluttet at de ønsker ny konkurranse om byggingen av den nye flyplassen i Mo i Rana. – Vi følte vi var i en bra prosess med Avinor og er skuffet, sier administrerende direktør Johan Hansson i Peab Anlegg.

– For Avinor, som offentlig utbygger, utgjør en inntreden i Peab-kontrakten en høy risiko for å bryte med det offentlige anskaffelsesregelverket, grunnet behov for kontraktsendringer. På bakgrunn av dette og på grunn av miljø- og kostnadsrisikoene ved å tre inn i Peab-kontrakten, har Avinor besluttet å utlyse ny konkurranse. Dette vil ikke påvirke tidspunkt for ferdigstillelse i vesentlig grad, skriver Avinor i en pressemelding.

Forsvarlig risikohåndtering

– Vi ønsker å sikre en forutsigbar fremdrift og forsvarlig risikohåndtering for å sikre en realisering av prosjektet. Dette er et stort og komplisert prosjekt. Vi ser det derfor som nødvendig å inngå en ny entreprisekontrakt med mål om ferdigstillelse i 2025. Finansieringen er nærmere en endelig avklaring etter revidert nasjonalbudsjett, dette påvirker også fremdriften i positiv retning, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.

Starter arbeidet med ny konkurranse

Avinor ønsker å sette igang ny konkurranse umiddelbart.

– Vi ser frem til å gjennomføre prosjektet med å bygge ny lufthavn i Rana, og vil umiddelbart starte arbeidet med en ny konkurranse, samt få på plass en byggherreorganisasjon. Forberedende arbeider vil bli satt i gang, og fremdrift vil avhenge av nødvendige tillatelser og avklaringer. Dette er et meget spennende oppdrag, og vi gleder oss til å levere et godt samferdselstilbud til storsamfunnet på Helgeland, uttaler Foss.

Skuffet entreprenør

Peab Anlegg ble innstilt som totalentreprenør for flyplasskontrakten i januar 2020. Administrerende direktør Johan Hansson i Peab Anlegg, er naturlig nok skuffet over Avinors beslutning.

– De siste månedene har vi sittet i forhandlinger og svart opp en rekke spørsmål, og følte vi var i en bra prosess med Avinor. Vi er selvsagt skuffet over at vi ikke kom i mål, sier han til Byggeindustrien.

– Hva tenker dere om at Avinor velger ny konkurranse fremover å gå for prosjektet dere har forhandlet om?

– Vi tenker at vi har gjort vår jobb og at vi hadde et bra prosjekt, men Avinor har ikke gjort den samme vurderingen. Vi har brukt veldig mye tid og penger over en lang tidsperiode, så vi er skuffet.

Har ikke bestemt om de blir med i ny konkurranse

Peab Anlegg har forløpig ikke gjort noe vurdering på om de ønsker å være med i en ny konkurranse om flyplasskontrakten i Mo i Rana.

– Vi har bare visst om dette i en times tid, så det har vi naturlig nok ikke tatt noe beslutning på. Det får vi ta en avgjørelse på når vi ser hvilke forutsetninger Avinor kommer med i den nye entreprisen, sier Hansson.

Peab Anlegg-sjefen ønsker ikke å kommentere hvorvidt det er aktuelt for entreprenørselskapet å ta denne saken til retten.

Var i god dialog i mars

Avinors beslutning om å lyse ut flyplassprosjektet på nytt, kommer altså godt over et år etter at styret i Polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU), besluttet å innstille Peab Anlegg som totalentreprenør for byggingen av ny lufthavn i Mo i Rana. Hæhre Entreprenør er med som underleverandør. Da Byggeindustrien spurte Avinor om status for kontraheringav entreprenør i mars, var svaret at de fortsatt var i god dialog med Peab og PLU.

– Vi har god dialog med PLU og Peab, og vil fortsette denne for å gjøre nødvendige avklaringer og øke vår forståelse for hva kontrakten inneholder. Avinor kan ikke angi når vi kan treffe en beslutning om vi vil inngå denne kontrakten, opplyste Avinor da Byggeindustrien i mars spurte om status for kontrahering av entreprenør for flyplasskontrakten i Mo i Rana.