Byggevarekjeden satser på eget ladenettverk til de nye elektriske lastebilene sine. Foto: Optimera
Byggevarekjeden satser på eget ladenettverk til de nye elektriske lastebilene sine. Foto: Optimera

Optimera satser stort på elektriske semitrailere og kranbiler

Byggevarekjeden Optimera er i full gang med å ferdigstille sin egen hurtigladeinfrastruktur over store deler av landet.

Samtidig varsler byggevareaktøren at de satser på 40-50 nye større elektriske lastebiler og andre tyngre nullutslippskjøretøy de neste par årene i en pressemelding. Nylig har Optimera tatt i bruk sitt helt nye elflaggskip, den opptil 40 tonn store semitraileren Volvo FH Electric.

Har investert over ti millioner

Med en investering på mer enn ti millioner kroner, har byggevarekjeden utviklet og bygd egne 184 kW-hurtigladere fordelt på seks av de regionale lagrene og ved det store, nye sentrallageret på Vestby. Utenfor forsyningslageret i Oslo går selskapet nå også i gang med byggingen av sin egen trafostasjon for å få tilstrekkelig kapasitet og rask nok ladning til sin hurtigvoksende helelektriske transportflåte.

– Vi er helt avhengig av gode, raske og tilgjengelige ladeløsninger for å kunne levere den logistikken kundene våre skal ha. Det offentlige tilgjengelige ladenettet er per dags dato ikke godt nok egnet. Derfor bygger vi det selv. Den nye helelektriske semitraileren fra Volvo markerer starten på en ny og enda mer miljøvennlig byggevaredistribusjon i Norge. Nå er infrastrukturen på plass hos oss. I løpet av det neste drøye året vil mange nye, store helelektriske nyttekjøretøy komme, sier logistikkdirektør Gard Erik Dahl i Optimera i pressemeldingen.

– Ladekapasiteten er akilleshælen

Hurtigladerne skal gjøre det enkelt å lade elektriske kjøretøy mens de lastes opp med nye varer. Dette kommer i tillegg til at de elektriske lastebilene også blir ladet fra vanlige 22 kW depotladere over natten, noe som betyr at bilene kan være lengre i kontinuerlig drift, enn ved å basere seg på offentlige tilgejengelige hurtigladeløsninger.

– Det er ladekapasiteten som er akilleshælen her. For de nære leveransene kan vi nå benytte oss av egne ladekapasiteter for å unngå at bilene våre blir stående i ladekø. Samtidig er vi fremover også helt avhengige av en offentlig tilrettelagt ladeinfrastruktur for å kunne benytte elektrisk transport også for de lengre rutene, sier Dahl.