Kontrakten E39 Lyngdal øst - Lyngdal inngår i Nye Veiers oppdrag for ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Illustrasjon: Nye Veier
Kontrakten E39 Lyngdal øst - Lyngdal inngår i Nye Veiers oppdrag for ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Illustrasjon: Nye Veier

Omega Holtan har signert kontrakt med Implenia-Stangeland

Omega Holtan har signert avtale med Implenia-Stangeland i milliardprosjektet E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest.

Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin (JVIS) skal bygge nye E39 gjennom Lyngdal.

Som rådgivere har JVIS med seg Omega Holtan og Sweco på laget.

– Begge selskapene har bistått JVIS gjennom tilbudsfasen og i etterfølgende konkretisering, klargjøring og optimalisering, frem til utbyggingskontrakt med Nye Veier, som ble signert i oktober, heter det i en pressemelding.

Daglig leder i Omega Holtan, Ragnar Holtan. Foto: Allegro/Raimon Igelkjøn

Daglig leder i Omega Holtan, Ragnar Holtan. Foto: Allegro/Raimon Igelkjøn

Strekningen er om lag ti kilometer lang, og er en del av Nye Veiers oppdrag om å fornye E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Strekningen gjennom Lyngdal skal stå ferdig sommeren 2025, og har en prosjektverdi på 2,9 milliarder kroner.

Omega Holtan skal planlegge elektro- og automasjonsanlegget i prosjektet, som består av to lange tunneler og flere bruer, samt høy bro over elva Lygna. Detaljprosjekteringen gjennomføres modellbasert med høye krav til digitalisering.

– Vi er veldig godt fornøyde med å ha landet dette prosjektet sammen med JVIS og Sweco. Det har vært en lang og intensiv tilbudsfase, hvor alle deltagerne utfordret hverandre til å komme med de beste løsningene totalt sett for prosjektet. Veldig gøy å realisere prosjektet som nå går til produksjon i prosjekteringsfasen. Selskapene har jobbet sammen også tidligere og kjenner hverandres behov, noe som er en stor fordel, spesielt i større prosjekter. Jeg er stolt av å se at våre strategier lykkes og at vi vinner på kvalitetskriterier som gir merverdi i tilbudsfase, og gir trygghet for våre kunder, sier daglig leder i Omega Holtan, Ragnar Holtan i meldingen.

Nylig tildelte JVIS også kontrakt for bygging av elektro- og automasjonsanlegget til elektroentreprenør. Det var Aventi Installation AS som til slutt ga det beste tilbudet vektet mellom pris og kvalitetskriterier.

Omega Holtan og Aventi Installation vil dermed jobbe tett sammen i prosjektet fremover.

Leder i Aventi Group, Terje Hundere. Foto: Gustav Fredrik Seiff

Leder i Aventi Group, Terje Hundere. Foto: Gustav Fredrik Seiff

– Aventi Installation og Omega Holtan vil fremover jobbe tett gjennom detaljprosjekteringsfasen for å sikre de beste løsninger og god byggbarhet i prosjektet. Muligheter for optimaliseringer vil vurderes og anlegget skal oppfylle strenge krav til robusthet, oppetid og lavt energibruk. Kvalitet og sikkerhet for trafikanten er viktige elementer for å oppnå prosjektets mål. Vi er en del av at sterkt team, som nå går i gang med det viktige arbeidet i å realisere E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, sier leder i Aventi Group, Terje Hundere, i meldingen.