Økonomirådgiver

Statsbygg er en av Norges største byggherrer og eiendomsforvaltere, og gir råd til staten i bygge- og eiendomssaker. På vegne av staten leder vi noen av landets største og mest komplekse byggeprosjekter og tar vare på noen av våre aller viktigste eiendommer. Statsbygg skal tenke og handle langsiktig, og derfor har vi satt oss ambisiøse mål. Vi skal være en virksomhet som ser dagens og framtidens behov hos de som bruker bygningene våre, og vi satser spesielt på bærekraft, seriøsitet og innovasjon.

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid. Les mer om inkludering og mangfold her

Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Søkere kan bli oppført på søkerlisten selv om vedkommende har anmodet om konfidensiell behandling. Søkere vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.

FirmaStatsbygg
FylkeOslo
Søknadsfrist12.05.2024

Statsbygg er statens sentrale rådgiver i bygge- og eiendomssaker og statens byggherre, eiendomsforvalter og eiendomsutvikler med en veldig spennende og variert portefølje både innenlands og utenlands. Avdeling for eiendomsutvikling og forvaltning er inndelt i fem sektorer, justis-, kultur og departement-, samfunn, universitet og høgskole-, og utlandsektor, samt eiendomsrådgivning og stab. I avdelingens stab (ESTAB) er det nå ledig stilling som økonomirådgiver.

Vi ser nå etter deg som er lidenskapelig opptatt av god økonomi- og virksomhetsstyring, og har et analytisk blikk på fremtiden.

Som økonomirådgiver i avdelingen for Eiendomsutvikling- og forvaltning vil du bistå med oppfølging av økonomi og rapportering for avdelingens eiendomsportefølje i inn- og utland, samt sikre nødvendig styringsinformasjon og analyser. Du vil ha ansvar for å sikre avdelingens økonomiforvaltning av leieinntekter på om lag 6 mrd. kroner, samt tilrettelegge og utarbeide beslutningsgrunnlag for vedlikeholdsprioriteringen av Statsbyggs totale eiendomsportefølje på kort og lang sikt. Dette i tett samarbeid med stabens avd. Controller.

En økonomirådgiver i avdelingen for Eiendomsutvikling og -forvaltning vil gjennom sine oppgaver opparbeide seg stor kontaktflate på tvers av virksomheten, og få god kjennskap til avdelingens ansvarsområder. 

Vi søker deg som er motivert, strukturert og initiativrik, og som liker å bidra til felleskapets resultater. I rollen vil du både få utfordringer og muligheter til å utvikle deg både faglig og personlig. Stillingen rapporterer til avdelingsdirektør for staben i avdeling for eiendomsutvikling og forvaltning.

Arbeidsoppgaver

  • Ansvar for budsjettering og rapportering av husleieinntekter
  • Ansvar for Statsbyggs leiekontraktsinntekter i samarbeide med eiendomssjefer, herunder:

- budsjettering, prognostisering, rapportering og grunnlagsopprettelse av leieinntekter
- bistand i saksbehandling med eiendomssjefer knyttet til økonomioppfølgning av leiekontrakter
- kvalitetssikring av leiekontrakter

  • Ansvar for å budsjettere, følge opp og rapportere på Statsbyggs vedlikeholdsbudsjett
  • Bistå i avdelingens videreutvikling av leveransene innenfor rapportering og budsjettering
  • Sikre enhetlig utførelse av arbeidsprosesser innen økonomistyring, og internkontroll i eiendomsavdelingen
  • Økonomistøtte og faglig veiledning og bistand til ledere og ansatte i avdelingen
  • Andre arbeidsoppgaver kan bli lagt til stillingen

Sammensetning av arbeidsoppgaver vil tilpasses Statsbyggs behov og kandidatens kompetanse, erfaring og bakgrunn.

Kvalifikasjoner

  • Relevant utdannelse på masternivå innen økonomifaget. Lang og særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningsnivå
  • Minimum 3-5 års relevant arbeidserfaring
  • Erfaring fra økonomioppfølging og porteføljestyring, gjerne innen bygg- og eiendomsbransjen er en fordel
  • God systemforståelse, samt meget gode Excel og Power BI kunnskaper og generell god systemkompetanse, herunder eksempelvis Microsoft 365
  • Kjennskap til offentlig forvaltning, budsjettprosesser og statens økonomireglement er en fordel
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk

Personlige egenskaper

  • Helhetsorientert tilnærming, samtidig som du ser og forstår detaljer
  • Initiativrik med god gjennomføringsevne, fleksibel og endringsdyktig
  • Jobber godt både selvstendig og i team, har høy arbeidskapasitet og leveranseevne
  • Er utviklingsorientert og evner å se effektiviseringsmuligheter
  • Er utadvendt og har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, både skriftlig og muntlig

Vi tilbyr

  • Spennende og utfordrende arbeidsoppgaver for en av Norges største og mest profesjonelle utviklere, byggherrer og eiendomsforvaltere
  • Arbeidsplass sentralt i Oslo sentrum, hyggelige kolleger og godt arbeidsmiljø, overtidsbetaling, gode pensjons- og forsikringsordninger, fleksitid og støtteordning for trening
  • Stillingen lønnes fra 620 000 til 850 000 kroner avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens Pensjonskasse

Kontaktinformasjon

Jorunn Braaten Sehlmann

avdelingsdirektør

Telefon: +47 970 37 397

Søk stilling

Vis flere stillinger: