Økning for Idéhus
Idéhus-kjeden vokste i 2022, med flere solgte og igangsatte boliger.
Det utløste applaus fra Idéhus-kjedens årssamling i Trondheim 17.-18. mars da daglig leder Pål By i sin tale presenterte nøkkeltall for virksomheten i 2022. Mens bransjetallene viste nedgang både i salg og for igangsatte boliger kunne By vise til positive tall for Idéhus.
Kjedens forhandlere solgte 145 nye boliger i 2022, og det er en økning på 19 prosent. Tallene for igangsatte boliger, 216, er en økning på 33 prosent, skriver selskapet i en pressemelding.
– Dette til tross for at bransjen fortsatt sliter med ringvirkningene av både krigen i Ukraina og pandemien, samt høy inflasjon, rente, energipriser, matvarepriser og økte byggekostnader, sier By i meldingen. Tallene for hytter var ikke like positive, der opplevde kjeden i likhet med bransjen for øvrig en nedgang både for solgte og igangsatte prosjekter. De hadde en nedgang i antall solgte hytter på syv prosent, men hvor bransjetallene kunne vise til en langt større nedgang.
Vanskeligere år
By la ikke skjul på at 2023 kan bli et vanskeligere år, for alle i bransjen. Likevel velger han på grunnlag av innrapportert forventet aktivitet fra forhandlerne, å være forsiktig optimist.
– Det skal selges og bygges mange boliger i år også, og vi i Idéhus skal konkurrere til fløyta går om hver og en av dem. Landsprognosene signaliserer en negativ trend. Klarer vi å rigge oss slik at vi kommer gjennom den perioden, venter det bedre tider i «returrommet», sier By.
I tillegg til nye boliger og hytter, vil Idéhus satse enda mer på oppussings-segmentet i årene framover.
– Majoriteten av forhandlerne våre er fra før solid inne i ROT-markedet. Det ønsker Idéhus å støtte opp om. Gjennom økt bevissthet på ROT, gode innkjøpsordninger og nyttige arkitekt- og tekniske tjenester, vil vi sette forhandlerne våre i stand til å posisjonere seg ytterligere i dette markedet som trolig bare blir viktigere framover, sier markedsleder John Fornes i Idéhus i meldingen.
41 forhandlere var denne gangen representert på Idéhuskjedens årssamling som ble holdt på Scandic Nidelven hotell i Trondheim fra 17. og 18. mars. Til sammen deltok 156 personer. Samlingen omfattet også en minimesse hvor 25 leverandører presenterte sine produkter og tjenester.
Flere priser
Tradisjonen tro ble det under festmiddagen på Idéhuskjedens årssamling i Trondheim kåret flere prisvinnere, og en kategori var ny av året. Alle prisvinnerne fikk diplom og et grafisk trykk av billedkunstneren Håkon Bleken.
Årets forhandler gikk til Telemark Byggentreprenør. Juryen vektla at «det er en forhandler som representerer Idehus meget godt i sitt markedsområde. «De utnytter og bruker kjedekonseptet fult ut, er lojal til konseptet, bruker kjedens tekniske tjenester, er lojal på innkjøp og flink til å profilere seg lokalt og har god kundeoppfølging. De stiller alltid opp på kjedens arrangementer, og er en positiv og aktiv forhandler.» Telemark Byggentreprenør har vært Idéhus-forhandler siden 2017.
Ny av året var kategorien «Årets bidragsyter», og det ble Fredrik Håkonsen fra Idéhus Ålesund. Dette skal være en personlig pris som ikke nødvendigvis blir delt ut hvert år, men bare når noen virkelig har fortjent det. I begrunnelsen for valget av Fredrik Håkonsen, heter det blant annet at «vinneren alltid melder tilbake på henvendelser fra kjedekontoret, og kommer med innspill og synspunkter på godt og vondt. Han jobber aktivt for at Idéhus skal bli best mulig. Han krever ingen ting tilbake, og tenker kanskje ikke over det selv en gang hvilke verdier hans bidrag gir tilbake til kjeden og fellesskapet.»
Årets leverandør ble NorDan. Det er opp til alle Idéhuskjedens forhandlere å foreslå og stemme fram årets leverandør. Forhandlerne begrunnet sitt valg med at «NorDan alltid er hyggelig og serviceinnstilt, har god oppfølging, stiller opp når utfordringer oppstår og har gode produkter. NorDan har vært leverandør til Idehus-kjeden i mange år, og er alltid å regne med på alle Idehus sine arrangement. Nordan var også den største leverandøren til kjeden i 2022.»
Årets lojalitetspris gikk til Idéhus Romerike AS. I begrunnelsen understrekes at «de har vært tilknyttet Idehus helt i fra oppstarten og har vært lojal til konseptet hele tiden. De er lojale på innkjøp, bruker tjenestene fra kjedkontoret, stiller opp og støtter lojalt opp om kjedens arrangementog er lojal til kjedenes profil. Juryen antar også at lojaliteten til kjeden, har bidratt til at Idéhus Romerike AS har stor markedsandel i sitt markedsområde og har en meget sunn økonomisk drift.»