Det skriver Nye Veier i en pressemelding torsdag.
![](https://smooth-storage.aptoma.no/users/drp-bygg/images/9022189.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=1200&accessToken=c93f2971db1d88b4ec17af4579fd74de59b31f2308a8c5b6d8d9651afb110864)
Med de nye smartsensorene på E18 Tvedestrand - Arendal ønsker Nye Veier å samle, koble og analysere data om ulike trafikantgrupper for å bidra til økt sikkerhet, bedre kvalitet, lavere kostnader, raskere utbygging, bedre drift og vedlikehold, heter det i meldingen.
Daglig leder i Disruptive Engineering, Fredrik Vangsal, sier at dataene som sensorene samler inn, vil kunne bidra til mange positive effekter som blant annet å redusere kø og reisetid på strekningene der målingene kan vise at utbygging lønner seg.
Sensorsystemet VS1 måler blant annet hastighet, luketid, kjøreretning, veitemperatur, og kjøretøyklassifisering. I tillegg vil de telle biler langt enklere og mer treffsikkert enn dagens dyre og vedlikeholdskrevende tellesløyfer, skriver Nye Veier.
Disruptive Engineering utviklet systemet med hensyn til personvern i alle utviklingsfasene. jamført personvernforordningen GDPR. Sensorsystemet registrerer ikke enkeltpersoner, men måler kun relevant trafikk- og kjøretøyinformasjon, skriver Nye Veier.