Ordfører Rita Ottervik (f.v.), divisjonsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, samferdselsminister John-Ivar Nygård, fungerende vegdirektør Ove Myrvåg og fylkesordfører. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Ordfører Rita Ottervik (f.v.), divisjonsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, samferdselsminister John-Ivar Nygård, fungerende vegdirektør Ove Myrvåg og fylkesordfører. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Nydalsbrua i Trondheim åpnet mandag

På dagen tre år etter første spadestikk åpnet Nydalsbrua i Trondheim for trafikk mandag.

Fakta:

- Nydalsbrua 183 meter, tårnhøyde 55 meter.
- Øvrige bruer, inkl rampebruer 460 meter.
- Totalt cirka 18.000 kubikkmeter betong er brukt.
- Godt over 3.000 tonn med armering er brukt.
- Ny Osloveg (Rv 706) 1,2 kilometer.
- Gang- og sykkelveier 1,7 kilometer
- Øvrige veier 570 meter.

Rundt 200 personer hadde møtt frem på Sluppen for å få med seg bruåpningen.

, Byåsen musikkorps spiller. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

, Byåsen musikkorps spiller. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Tidligere samferdselsminister Hareide satte spaden i jorda 16. oktober 2020, og på dagen tre år senere var hans arvtaker John-Ivar Nygård på plass for å kutte snora på bruprosjektet i Miljøpakken.

Fungerende vegdirektør Ove Myrvåg kalte brua og veiene rundt den for et kjempeløft for fremkommelighet i Trondheim.

– Takk til alle som har bidratt til å gjøre dette prosjektet til en suksess, fra entreprenører og konsulenter til våre samarbeidspartnere og lokalsamfunnet. Denne broen representerer ikke bare ny og bedre infrastruktur, men er også et symbol på samarbeid, innovasjon og fremtiden for Trondheim, sa Myrvåg, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

Bilistene får et nytt krysningspunkt over Nidelva, med fire kjørefelt, som erstatter flaskehalsen som gamle Sluppen bru har vært for biltrafikken. 

– Samtidig gir brua og den nye påkjøringsrampen til E6 en etterlengtet reduksjon av trafikken gjennom Midtbyen og over Byåsen, da det nå blir mer attraktivt å kjøre rundt sentrum, skriver Vegvesenet.

Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen
Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Prosjektleder Martin Jusnes Engum i Vegvesenet sier hovedentreprenør Skanska har etterlevd sine fremdriftsplaner gang på gang.

– Vi har i all hovesak nådd de milepælene som har blitt satt. Sluttfrist for hovedentreprisen er juni 2024, og vi åpner nå et komplett veianlegg cirka åtte måneder før tiden, sier Engum i meldingen.

– Selv med å ha jobbet oss gjennom hele korona-tiden klarte vi å levere åtte måneder før tiden og innenfor budsjett. Vegvesenet har etterlyst norske entreprenører som bygger bro, og her ser dere eksempelet i et nytt smykke sør for Trondheim sentrum, sa konserndirektør for anlegg i Skanska, Anders Geirsta.

Nydalsbrua krysser Nidelva, og er bygd som skråstagsbru med et 55 meter høyt tårn. Det er også bygd portal og de første 80 metrene av Byåstunnelen, som klargjøring for fullføring av denne senere. Prosjektet bygger også deler av ny hovedrute for gående og syklende, og den gamle Sluppenbrua blir en ren gang- og sykkelbru.

– Forventet sluttkostnad er på cirka 1,67 milliarder 2022-kroner. Dette vil også dekke ombygging og rehabilitering av Sluppen bru. Prosjektet inngår i Miljøpakken i Trondheim og forskotteres med bompenger, skriver Vegvesenet.

De to første kjøretøyene på brua var en rutebuss fra AtB og en brannbil fra Trondheim Hovedbrannstasjon som er nærmeste nabo. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

De to første kjøretøyene på brua var en rutebuss fra AtB og en brannbil fra Trondheim Hovedbrannstasjon som er nærmeste nabo. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen