Illustrasjon: Bypass Skredsikring.
Illustrasjon: Bypass Skredsikring.

Ny skredsikringsløsning klar for markedet

I løpet av tre år har gründerne bak Bypass Skredsikring på Stord utviklet og testet ut et helt nytt skredoverbygg som kan benyttes på nye og eksisterende veier.

Fullskalatester viser at løsningen reduserer faren for skader og menneskeliv, skriver Bypass Skredsikring i en pressemelding.

– Med den nye løsningen vi har utviklet, sparer man vesentlig tid og kostnader, og viktigst av alt - man reduserer faren for skader og tap av menneskeliv, forteller gründer og daglig leder i Bypass Skredsikring, Kjell Fylkesnes.

Ny teknisk løsning
Konseptet er enkelt forklart en prefabrikkert og modulbasert skredoverbygning som på kort tid kan monteres der det er behov.

Den tekniske løsningen består av et bæresystem i stål og et aluminiumtak med 4-lags aktiv demping.Disse demper 85 prosent av energien ved ett ras. Sammenbygd med en elastisk bærebru, en fordelingsbjelke, og krasjbokser som virker som støtdempere, kan man ta ut hele energien fra ett steinsprang eller ras, står det i pressemeldingen.

Gründer og idéhaver Kjell Fylkesnes. Foto: Bypass Skredsikring.
Gründer og idéhaver Kjell Fylkesnes. Foto: Bypass Skredsikring.

Prinsippet er på mange måter likt som når man krasjer en moderne bil mot en betongvegg. Man fordeler og demper energien med støtabsorberende soner som tøyes og demper energien slik at raset får en kontrollert oppbremsing, opplyser i Bypass Skredsikring.

– I dag er gjerne alternativet et betongoverbygg eller tunnel. Det tar mange år å etablere og er kostbart. Vår løsning kan produseres på tre til fire måneder og monteres på svært kort tid ved skredutsatte veistrekninger, sier Fylkesnes.

Forskjell på liv og død
Ifølge selskapet er det gjennomført omfattende tester av den nye løsningen ved Bypass sitt testsenter på Digernes på Stord.

– Resultatene må sies å være svært bra. Vi har fullskalatestet skredoverbygget med dropp av både små og store steiner. Vi ser at taket fint tåler steiner på fem tonn i fritt fall fra 50 meters høyde, noe som sikrer trygg ferdsel under taket. Konsekvensene om en slik stein treffer biler eller andre trafikanter ville vært katastrofale, sier Svein Terje Strandlie, forskning- og utviklingsleder i Bypass.

Bypass sin testrigg ved testsenter på Stord har vært sentral i arbeidet med de fysiske fullskalatestene. Foto: Bypass Skredsikring.
Bypass sin testrigg ved testsenter på Stord har vært sentral i arbeidet med de fysiske fullskalatestene. Foto: Bypass Skredsikring.

Teamarbeid

Kjell Fylkesnes forteller at det har hatt med et bredt team under utviklingen av skredoverbygget. Både eksperter på styrkeberegninger og geologer har vært sentrale i utviklingen, ifølge gründeren.

– Denne ekspertisen og de utførte testene gjør oss trygge på at vi har utviklet et godt produkt. Vi har sendt patentsøknad på løsningen, og så vidt vi vet finnes det ikke lignende produkt andre steder i verden, sier Fylkesnes.

En dropptest av en stein på 2.800 kg fra 30 meters høyde utført ved Bypass sitt testsenter på Stord. Foto: Bypass Skredsikring.
En dropptest av en stein på 2.800 kg fra 30 meters høyde utført ved Bypass sitt testsenter på Stord. Foto: Bypass Skredsikring.

Statkraft kan bli første kunde
En skredutsatt anleggsvei i Mauranger i Kvinnherad kommune i Vestland kan bli den første som tar skredoverbygget i bruk. Anders Skaarer i Statkraft har sett testene som er gjennomført av Bypass.

– Resultatene har imponert oss. Bypass har sammen med Multiconsult gjennomført et forprosjekt for oss knyttet til en aktuell anleggsvei der vi skal ferdes forbi gjennom tre sesonger. Tryggheten for våre ansatte og underentreprenører er førsteprioritet, og en slik skredoverbygning kan gjøre den store forskjellen for oss. Går alt etter planen håper vi å bli de første som tar Bypass skredoverbygg i bruk, sier Skaarer.