– NCG satser stort på miljø og bærekraft og denne innvesteringen er å se på som vårt neste steg i denne strategien, forteller daglig leder i NCG, Svein Atle Berge. Foto: NCG

– NCG satser stort på miljø og bærekraft og denne innvesteringen er å se på som vårt neste steg i denne strategien, forteller daglig leder i NCG, Svein Atle Berge. Foto: NCG

Nordic Concrete Group med storbestilling av hybride betongbiler og tårnpumper

Nordic Concrete Group (NCG) har gjennom sine selskaper nå bestilt ti hybride betongbiler og fem elektriske 42-meters tårnpumper.

– Vi er Norges desidert største ferdigbetongleverandør og kjenner på ansvaret det medfører. Vi er oppriktig stolte av hvordan ferdigbetongbransjen i Norge viser nyvinning, kreativitet og tar ansvar for å redusere CO2-avtrykket på verdens mest brukte og anvendelige byggemateriale. Norge ligger flere tiår foran mange andre land, men vi har fortsatt mye å gå på. NCG satser stort på miljø og bærekraft og denne innvesteringen er å se på som vårt neste steg i denne strategien, forteller daglig leder i NCG, Svein Atle Berge i en pressemelding.

På nåværende tidspunkt ligger det bestilling inne hos Jørn Glad på Liebherr påbygg, Alpha Maskin på Schwing Stetter påbygg og TG Pumpeservice på fem 42-meters Putzmeister iONTRON tårnpumper.

– Hoveddelen blir bygget på Mercedes-chassis og totalinvesteringen vil ligge på i underkant av 50 millioner kroner. Flere typer og leverandører testes nå ut før ytterligere bestillinger planlegges, melder selskapet.

– Den grønne komplette transportflåten gjør at ferdigbetongen fra NCG sine fabrikker kan leveres til alle landets byggeplasser på en utslippsfri måte. Reduksjonen av utslipp vil over tid være betydelige. Samtidig vil den nye transportflåten også gi vesentlig mindre støy og derfor skape bedre arbeidsmiljø på byggeplassene, påpeker Berge.

– Som mange andre aktører i Norge har også NCG noen elektriske og utslippsfrie betongbiler og pumper fra før. Nå mener vi teknologien har kommet så langt at vi som ferdigbetongleverandør må kunne ta tak i dette på en mer håndfast måte. Skal vi kunne levere utslippsfritt på større sentrale byggeplasser og prosjekter, trengs det en komplett og stor nok transportflåte, hvis ikke kommer vi aldri i mål, legger Berge til.

Betongbilene er hybride, og lader på transportveien.

– Dette fører til tilstrekkelig strøm til å kunne levere betongen, kun ved bruk av batteri. Bilene kan driftes på HVO eller andre miljøvennlige drivstoff og vil til enhver tid kunne være utslippsfrie. Putzmeister iONTRON 42-meters tårnpumper vil kunne pumpe 100 prosent på byggeplass-strøm ved leveringsstedet. Kapasitet er 100 kubikkmeter per time og pumpene er bygget som helt vanlige tårnpumper uten noen form for begrensninger, skriver selskapet.

NCG er en landsdekkende aktør og den grønne transportflåten gjøres tilgjengelig i første omgang i byene Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

– Med denne transportflåten blir vi den første aktøren som kan levere komplette og store prosjekter med fossilfrie leveranser, sier Berge i meldingen.

Selskapet peker på at transportflåten vil kunne flyttes mellom i overkant av 60 ferdigbetongfabrikker.

– Etterspørselen er stor og NCG har allerede store planer for ytterligere utvidelse av den grønne transportflåten. Nordic Concrete Group ser frem til tilbakemelding fra kundene når optimaliserte lavkarbonbetonger leveres med denne utslippsfrie transport- og pumpeflåten, skriver selskapet.

NCG sier også at de i disse dager jobber med å videreutvikle sitt landsdekkende samarbeid med AF Gruppen sine miljøparker. Her benyttes gjenvunnet og forurenset gravemasse som tilslag i betongreseptene.

­– Dette er et banebrytende samarbeid som uten tvil vil påvirke vår bransje, sier Berge.

– Miljøarbeid er så mye mer en ett kreativt regnskap av CO2. Nå snakker vi håndfaste tiltak og spennende nyheter og dette er bare starten, legger Berge til.