Nok en utenlandsk entreprenør i trøbbel

Det danske firmaet KB Electrotech, som er inne på flere norske tunnelprosjekt, har levert inn «rekonstruksjonsbegæring» til retten i Horsens.

Begjæringen innebærer at det er innført betalingsstopp til leverandørene, og at de har lagt ned arbeidet på alle prosjekter de er inne på.

- Det er uklart for oss hva «rekonstruksjonsbegjæring» betyr, men vi jobber med å finne det ut, sier prosjektsjef Ove Nesje i Statens vegvesen Region Midt til Byggeindustrien.

En stund etter at Byggeindustrien var i kontakt med Nesje, meldte vegvesen.no at den danske ordningen med rekonstruksjonsbegjæring kan sammenlignes med den norske ordningen med gjeldsforhandlinger.

Ifølge samme nettsted ønsker Statens vegvesen et møte med KB Electrotech over helgen.

- Vi tar sikte på et møte med selskapet og en rettslig utnevnt advokat i neste uke. Vi er kjent med at det arbeides med å løse selskapets betalingsproblemer og sikre en videre drift. Før dette møtet er gjennomført vet vi lite om konsekvensene dette får for de arbeidene som selskapet gjør for Statens vegvesen, sier Lars Erik Hauer – som leder Veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.

KB Electrotech AS har elektroarbeider på sju av Vegvesenets veganlegg,  E6 Boksrud – Minnesund, rv. 13 Vallaviktunnelen, E39 Hjartåbergatunnelen, rv. 60 Røyr – Hellesylt, Strindheimstunnelen på E6 Trondheim – Stjørdal, rv. 70 Oppdølsstrandatunnelen og fv 78 Halsøya – Leirosen.

Man frykter nå at den nye tunnelen gjennom Oppdølsstranda kan bli forsinket.

– Dette var dårlige nyheter for oss. I verste fall blir åpningen av tunnelen til neste sommer forsinket. Dette får vi trolig vite mer om i neste uke, sier Per Bjørn Gjelsten til Tidens Krav.

Ove Nesje forteller at konsekvensene av stoppene er forskjellige fra prosjekt til prosjekt. Enkelte av dem er så å si ferdige, mens noen ikke har startet opp. Sammen med begrepsforvirringen gjør dette det vanskelig å si noe om konsekvenser.

- Vi har et håp om at KB Electrotech kan får startet raskt opp igjen, men det er for tidlig å konkludere. Konsekvensene dersom de går konkurs vil også være forskjellige fra prosjekt til prosjekt. Vi ser nå på hvilke muligheter vi har, sier Nesje.

- Når må dere ha en avklaring?

- Vi har fått signaler om at det kan komme en avklaring relativt raskt, men har også hørt at slike prosesser kan ta flere måneder. Hvis vi ikke får en avklaring snart, må vi agere, svarer han.

KB Elektrotec var tidligere i år involvert i en kontrovers på Hardangerbrua. Statens vegvesen holdt tilbake deler av betalingen med bakgrunn i en krangel om utenlandske elektrikere skal ha blitt underbetalt i arbeid på brua