NærByen

De siste årene har det vært stor byggeaktivitet langs aksen Lerkendal – Sorgenfri - Sluppen, men i hovedsak er det det snakk om nye næringsbygg. Derfor er det nok bra for totalen at det nå også kommer nye boliger i utviklingsområdet.

Fakta

Sted: Trondheim

Prosjekttype: Bolig- og næringslokaler

Byggherre: Sorgenfri Utbyggingsselskap

Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør

Prosjektkostnad: 349 millioner kroner eks mva.

Arkitekt: Skibnes Arkitekter

Landskapsarkitekt: Asplan Viak

Rådgivere: RIE: Bravida l RIA: Brekke & Strand Akustikk l RIG: Multiconsult l RIV: Prosjektutvikling Midt-Norge l RIBr, RIByfy, RIByfy, RIEn: Rambøll l RIB: Siv. ing. Danielsen l ITB Rådgiving: Sweco l RI vei, infrastruktur: ViaNova

Underentreprenører og leverandører: Isolering: Isoteks miljø l Vinduer: Nordan l Byggevarer: Optimera l I Elementer, byggevarer lavblokk: Støren Treindustri l Innerdører: Swedoor l Lås og beslag: Berslag-Consult l Ventilasjonsentreprenør: Bryn Byggeklima l Flis Næringsareal: Brødr. Olsen Mur & Bygg l Betongelementer: Contiga l Kjøkken: XL-Bygg Gunnar T. Strøm l Taktekking: Icopal Tak l Avfallsbehandling: Logiwaste l Rekkverk og smedarbeider: Midthaug l Himlingsarbeider: Modulvegger l Maling og gulvbelegg: MTG l Brannsikring: Norsafe Brannsikring l Elektro og Rørlegger: Bravida l Blikkenslagerarbeid: RD Blikk l Heis: Starlift l Gulvavretting: Søbstad l Gulvstøp: Tiller Vimek l Løftebord: TKS Heis l Stålentreprise: Trondheim Stål l Mur- og flisarbeider: Trøndermurer´n l Grunn- og utenomhusarbeid: Tverås l Solskjerming: Vental l Portleverandør: WindsorGlass/alu-arbeider: Daaland l Lås/beslag: Beslag-Consult l Fasadeplater: Cembrit

NærByen med 154 leiligheter er allerede i ferd med å bli ferdig innflyttet, og vegg i vegg kommer det også et nytt boligkompleks.

Bak NærByen står Sorgenfri Utbyggingsselskap, som eies med 50 prosent hver av Veidekke Eiendom og Frost Holding. Frost Holding står for øvrig bak et stort prosjekt på nabotomta, det har fått navnet NærByen 24/7, der det vil komme 175 utleieboliger, av utbyggeren beskrevet som kompakte, komplette leiligheter med mange, store og sosiale fellesarealer. I det nærmeste nabolaget ligger også Trondheimsporten, som nå etter hvert vil få selskap av Trondheimsporten 2 på tomta rett over gata fra NærByen.

Langvarig prosjekt

Det ligger en relativt lang prosess bak NærByen med forskjellige planer og ulike eiere. Det har utgangspunkt i en reguleringsplan fra 2014, i sin tid utarbeidet av Pir II Oslo, forteller Espen Stensen fra Skibnes Arkitekter, som vi møter sammen med prosjektleder Bjørn Snekvik fra Veidekke Entreprenør og Marte Ødegård fra Veidekke Eiendom.

Det hele var med andre ord ferdigregulert da Skibnes kom inn i bildet, som måtte forholde seg til en fastlåst reguleringsplan, der mye lå fast, som for eksempel huskropper, antall etasjer og så videre.

– Derfor har vi vært mest opptatt av å få til så gode boliger som mulig, med gode dagslysforhold, utsikt og sol. Og vi har også fått til en god kombinasjon mellom næring og boliger, og med skjermet areal og gode uteområder, sier Stensen.

Bolig og næring

NærByen består av i alt tre høyblokker på henholdsvis seks, åtte og sju etasjer med fasade ut mot Sorgenfrivegen. Mellom to av blokkene er det et trappeløp som går opp til et uteareal som skiller høyblokkene fra tre lave blokker i tre etasjer.

Helt nede er det parkeringskjeller for beboerne, over denne ligger en etasje som delvis omfatter parkeringsplasser for besøkende og delvis næringslokaler. Næringsarealene er på 3.000 kvadratmeter. Dette gir rom for en stor Kiwi-butikk, videre er et lokale leid ut til burgerrestaurantkjeden Kompis mens fire næringslokaler fortsatt var ledige da Byggeindustrien var på besøk.

– Men om vi ser på arealstørrelse utgjør Kiwi så mye at det er mindre av det totale arealet som står ledig, og vi er i ferd med å få på plass flere, sier Marte Ødegaard fra Veidekke Eiendom.

Hun forteller også at salget av leiligheter har gått veldig bra.

– Det som var en utfordring var at alt måtte bygges i en omgang. Her er 154 leiligheter, og vi har som ramme at vi skal selge 50 prosent før vi starter bygging. Vi valgte derfor å dele det opp i to trinn, slik at byggingen av lavblokkene startet noe senere. Men salget gikk bra, og det er artig å se at de som ble ferdigstilt slik at vi fikk inn folk på visning blir solgt omtrent omgående. I slutten av mai står elleve enheter usolgt, men det tallet går stadig nedover, sier hun.

Leilighetene varierer fra ett-roms på 24 kvadratmeter til tre-roms på 115 kvadratmeter.

Godt samarbeid

De tre forteller om et meget godt samarbeid i hele byggeperioden, fra samspillsfasen frem til ferdige boliger og næringslokaler. og både Snekvik og Ødegaard sier de har gode erfaringer med å samarbeide med Skibnes.

Byggestart kom med skriving av kontrakt 1. mars 2018, og allerede 16. desember 2019 kunne de første leietakerne flytte inn. Resultatet er blitt moderne og effektive leiligheter. Man legger blant annet merke til at betongen enkelte steder er synlig på vegger inne i leilighetene.

– Mange synes dette er en spennende løsning, samtidig som et det ganske enkelt å dekke til dersom man ikke ønsker å ha det slik lenger, sier arkitekt Stensen.

– Da det ble klart at det også kom en burgerrestaurant inn i næringslokalene måtte vi også lage en bedre ventilasjonsløsning der, og det førte til en utvendig «skorstein» som vi synes vi har klart å passe inn i helheten på en utmerket måte, sier han.

Mye betong

Rent bygningsmessig er det brukt mye plasstøpt betong. Snekvik fra Veidekke Entreprenør forteller at det gikk med 11.500 kubikkmeter betong underveis. Det er plasstøpt betong i kjeller, underetasje og i høyblokkene, samt i svalgangen for de treetasjes lavblokkene. De er på sin side bygget i lette konstruksjoner. Over forretningsdelen er det et mindre område med hulldekke, på den måten kan man ha færre søyler i forretningslokalene, spesielt i butikken. Det er også lagt stor vekt på det visuelle i fasadene, der det er brukt Cembrit-plater. Arkitekt og entreprenør har jobbet mye med formater, skjøter, utseende på vindu og dører og så videre for å skape et godt inntrykk. For øvrig er vindusinnrammingene i bukkede metallplater.

Prosjektet har kort vei til både Midtbyen i Trondheim og NTNU, til fots, på sykkel, kollektivt eller i bil.