Moss To-Takt

Christian Pedersen (fra venstre), Roy Myhren, Jørn Gaarder Lie og Aleksander Ileby Moth i Asker Entreprenør.

Bilforretningen Moss To-Takt i Moss kan nå sette opp takten i nye, spreke lokaler.

Fakta

Sted: Moss

Prosjekttype: Nybygg Handel/Næring

Bruttoareal: 8.200 kvadratmeter

Byggherre: Moss To-Takt

Byggherrerepresentant: EVR Norge

Totalentreprenør: Asker Entreprenør

Kontraktsum eks. mva.: 124 millioner kroner

ARK: S-Lab

LARK: Multiconsult

Rådgivere: RIAKU: Brekke og Strand l RIG/RIByFy: Multiconsult l RIB Betong: Bright Rådgivende Ing. l RIV: Bryn Byggklima l RIBr: WSP l RIVA: Ingeniørfirmaet Svendsen & Co l RIE: Rådgiverhuset

Underentreprenører og leverandører: Brannisolering/Ståldører: Byggimpuls l Himlinger/Dører: System 1 l Betongelementer: Contiga l Grunnarbeid/Utomhus: RKS Entreprenør l Maler: EP Bygg l Heis: Schindler l Asfalt: Ludvik Kamperhaug l Rekkverk: Profilco l Fliser: Herregårdsmur l Oppmåling: Ingeniørfirmaet Big l Ståltrapp/Rampe: EMV Construction l Kjellerport: Viken Portservice l Blikkenslager: EUP Blikk og Fasade l Vinduer/Inngangspartier: H-Fasader Glassteam l Epoxygulv/PU: Solberg Gulv l Lås og beslag: Låssenteret l Fuging: Øyan & Schie l Solskjerming: Vental l Tømrer: Foss Bygg l Stillas: NSG l Installatør: H/S Elektro l Taktekker: Tecta Tak l Sedumtak: Blomstertak l Rørlegger: Ås Rørleggerbedrift l Leverandør fasade: Alutile

Det er ikke bare bilene som kan oppnå høy hastighet hos Moss To-Takt. I byggingen av bilforretningens nye lokaler har totalentreprenør, Ø. M. Fjeld-selskapet Asker Entreprenør, lagt opp til en kort byggetid for det i alt 8.200 kvadratmeter store nybygget skviset mellom den gamle To-Takt-tomten og den tett trafikkerte Varnaveien i Moss.

Igangsettelse på prosjektet var 28. november 2019, og overlevering er 27. november 2020, fremskyndet to uker fra opprinnelig kontrakt. Det meste av arbeidet var også gjort en stund før overleveringsdatoen også, så entreprenøren har hatt god tid til å gjøre siste finpuss.

Vanskelig logistikk på en trang tomt og et vanskelig år med helt nye utfordringer knyttet til Covid-19 og smittevern har ikke bremset takten i prosjektet.

– Det er god planlegging og et svært godt samarbeid med alt fra arkitekt, samtlige rådgivere og en svært løsningsorientert byggherre og byggherrerepresentant ved EVR Norge, summerer prosjektleder Jørn Gaarder Lie.

– Og engasjerte underentreprenører, supplerer anleggsleder Aleksander Ileby Moth.

Gode forhold

Asker Entreprenør hadde også riveentreprisen på tomten sommeren 2019, og rev blant annet det som i sin tid var Norges eneste drive-through minibank. Byggeprosjektet startet dermed på en ferdigrevet tomt som allerede var kjent for entreprenøren, og de hadde god fart fra første spadetak.

– Det er veldig kurante forhold her, med normal grunn med noe leire under fire meter. Det er fast leire, så den er god å grave i, og vi har ikke vært nødt til å pele. Vi har valgt å spunte mot nabotomten, men det har vært en mer praktisk sak med tanke på driften, ikke noe som grunnforholdene krevde, forteller Lie.

Bygget står på en vanntett, plasstøpt bunnplate med drenering og pumpesett under, og bærekonstruksjonen, fra og med kjellerveggene og oppover er bygget med prefabrikkerte betongelementer og stål, med hulldekker i etasjeskillene.

Råbygget har blitt reist i to etapper, med bygging av østre del først, slik at flere av byggets entrepriser kunne settes i gang i øst parallelt med at andre halvdel av råbygget har kommet opp i vest.

– Det har fungert veldig bra, vi klarte å skape et angrepspunkt tidligere enn opprinnelig planlagt. Med et godt trimmet mannskap, gode sikkerhetsrutiner og engasjement i organisasjonen klarte vi å skape rom i en viktig fase i prosjektet, forteller Lie.

Ekstra kvaliteter

I første og andre etasje skal byggherre Moss To-Takt ha bilforretning, i tredje etasje vil byggherre leie ut totalt 1.500 kvadratmeter kontorarealer, og i fjerde etasje flytter Varnaveien legesenter inn. Utleiearealene sikrer ekstrainntekter som bidrar til å finansiere utbyggingen, og samtidig vil flere folk trekkes innom bygget.

I det som blir et av de store utstillingslokalene for bil i andre etasje, skaper et stort, blankt epoxygulv med strøsand en svært stilig effekt samen med sorte himlinger og lyse glassvegger mot utsiden. Gulvet utgjør også en betydelig besparelse sammenlignet med et flislagt alternativ. Besparelsene har blant annet latt byggherre og entreprenør bli enige om ekstra kvaliteter i trappen i inngangspartiet, samt en oppgradert løsning for akustikkhimling og andre tiltak.

Bygget er utformet og bygget for å utgjøre en så god som mulig utstillingsarena for Moss To-Takt.

– Lave brystninger og stor glassandel er alltid en utfordring når du skal møte energikravene. Det har vært krevende å kombinere taktil fasade, innfestninger for solskjerming, lave brystninger og stor glassandel med kravene, men det er jo det som er jobben vår, sier Lie.

Tøff og taktil

De nye To-Takt-fasadene er absolutt taktile, med mange vinkler for å skape et tøft uttrykk som trekker til seg blikket. Fasadene er plassbygde, og anleggsleder Aleksander Ileby Moth forteller at det har vært litt av en jobb å beregne, skjære til og montere aluminiumkomposittplatene.

– Det har vært mye koordinering med vinklene i fasaden, og jeg vil si at gutta har imponert med teknikken her, sier Moth.

Prosjektleder Jørn Gaarder Lie trekker også frem et godt samarbeid med arkitekt S-Lab, som han mener har vært løsningsorientert og lydhør i prosessen.

– Vi valgte Foss Bygg, både fordi de hadde erfaring med denne typen komposittplater og fordi de hadde lokal tilknytning. Siden de hadde lang erfaring med Alutile, kunne de også fortelle oss om begrensningene og mulighetene ved produktet. Arkitekten tilpasset dermed de centimeterne som måtte til, forteller Lie.

– Når du får prosjekterende kunnskap og utførende kunnskap rundt samme bord, da har du et ideelt samarbeid, skyter Moth inn.

Stålkontroll

En sprinkelmontør snublet og vrikket ankelen i prosjektet, så man har dessverre ikke greid å nå målet om null fraværsskader i byggingen av Moss To-Takt. Lie forteller at den største HMS-utfordringen likevel har vært smittevern på prosjektet.

– Hovedtrykket på dette prosjektet har skjedd etter 12. mars 2020. Vi hadde ingenting før sommerferien, men i september fikk vi seks tilfeller med bekreftet Covid-smitte. Ingen av tilfellene kan spores hit, men vi måtte bruke konsernets rutiner og sette inn en krisestab, informere og kommunisere med korona-teamet, kommuneoverlege og FHI. I nært samarbeid med byggherre og byggeledelse har vi gjort grep på riggen, vi har leid inn flere toaletter, opprettet en ny temperert spisesal inne på prosjektet med oppmerkinger for å holde distanse. Det at vi fremdeles har klart å levere med kortere byggetid enn hva kontrakten tilsier, midt oppi dette, er i seg selv en svært god gjennomføring, sier Lie.

Da man begynte å ane farene for at leveranser kunne berøres av pandemien, tok prosjektledelsen noen taktiske grep i samarbeid med byggherre og med betong- og stålleverandør Contiga for å levere og lagre alt ferdigprodusert stål fra Contigas fabrikk i Latvia seks uker før man trengte leveransen.

88 tonn søyler og bjelker ble sendt for lagring på det som egentlig var en svært trang tomt.

– Stålet kom med siste ferge før lockdown, og det sikret oss mot eventuelle forsinkelser i en leveranse som var nødvendig for å opprettholde fremdriften, sier Lie.

Samkjørte aktører

Samarbeidet i prosjektet har vært nødvendig for å løse forskjellige utfordringer og fremdeles holde farten oppe.

– Byggherre har 110 biler der ute, så det har vært veldig tett på. Det har vært svært trangt, men det visste vi om før vi startet her. Vi har pratet sammen med Moss To-Takt om hva som må flyttes når, og det har fungert godt. Vi har gitt litt, og de har gitt litt. Byggherre har vært innstilt på at vi skulle være hjertelig til stede, og så har ikke vi krevd mer plass enn vi har trengt, sier prosjektlederen.

Både Lie og anleggsleder Moth er godt fornøyde med hvordan de har gjennomført prosjektet.

– Vi er alltid stolte av prosjektene våre. Vi er i dette for å lykkes. Vi ser her at vi har møtt våre egne forventninger, arkitektens forventninger og byggherres forventninger til bygget, vi har fått til utseende, tid og økonomi. Det er vi gode på i Asker Entreprenør, sier Lie.

Har innfridd

Prosjektleder Øivind Bergum i EVR Norge, som er byggherrens representant, bekrefter at det har vært godt samarbeidsklima i prosjektet. God dialog og fleksible og løsningsorienterte aktører har vært en klar suksessfaktor.

– Vi har delt et mål om at det skal være moro å gå på jobb. Da blir det som regel bra. Både entreprenør, byggherre og vi som har representert byggherre, har vært veldig løsningsorienterte underveis, og man har greid å spare penger på enkelte områder slik at det har gått an å gjøre endringer uten at det blir tillegg i prisen, sier Bergum

At sluttsummen ikke skulle komme med en rekke tillegg har vært en av byggherres viktigste krav i utbyggingen. Det andre var at de skulle få den råeste bilbutikken i Moss.

– Det virker som om begge ønsker er oppfylt. De er utrolig fornøyde med hvordan det har blitt, og de er stolte av dette bygget. Som regel kommer denne typen butikker med én stor glassfasade, og så er resten av bygget en stor boks med sandwich-elementer. Her har man gjort noe ekstra med fasaden, samtidig som vi har mye glass. Vi har hatt en arkitekt som har tegnet et flott bygg og en entreprenør som har funnet muligheter for det som arkitekten har tegnet, sier Bergum.