Fredag ruller de første Mesta-ID.Buzzene ut på veien, og i løpet av den neste tiden blir stadig flere elektriske varebiler gjort klare for Mesta. Totalt 60 elektriske av denne typen skal i løpet av våren ut over hele Norge der Mesta har oppdrag.
– Vi har som mål å tenke bærekraft i alt vi gjør. Et av våre viktigste fokusområder er å redusere utslippene våre, og det er vi i full gang med når vi gjør dette store kjøpet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren, i en melding fra selskapet.
Varebilene står for 20 prosent av utslippene i Mesta. I dag har Mesta om lag 1.000 varebiler i sin bilpark.
– Ikke alle av dem kan erstattes av elektriske utgaver nå, men andelen elektrisk i Mesta øker raskt, skriver selskapet.
– Vi skal skifte ut store deler av varebilparken og så langt det er mulig skal det kjøpes inn elektriske varebiler, sier maskinsjef i Mesta, Tore Ødegård. Han mener at dagens elektriske varebiler i mange sammenhenger er fullgode erstattere av fossilbiler.
Ifølge Volkswagen er Mesta den aktøren i Norge som har bestilt flest utgaver av denne modellen. Bilene har et batteri på 77 kWt som har 418 km oppgitt rekkevidde fra produsent (WLTP).