Maxbo ruller ut blomster og planter

Salg av blomster og planter har vært en stor suksess på Maxbos nye gigantanlegg på Hvam. Det betyr at produktgruppen vil bli rullet ut på andre av kjedens stormarkeder.

– Vi har hatt en veldig hyggelig utvikling på salg av blomster og planter på vårt nye Maxbo storsenter på Hvam, selv om konkurrenten Plantasjen er nærmeste nabo. Inntjeningen ligger også an til å bli grei. Dette har vært en test for dette produktområdet, og de gode erfaringene tilsier at vi kommer til å gå videre med dette først og fremst på stormarkedene våre, opplyser kategoridirektør Christer Brevik i Løvenskiold Handel.

– Blomster og planter komplementerer satsningen vår på sesongvarer knyttet til hage. Det også å kunne tilby blomster og planter utvikler bare porteføljen vår. Det er åpenbart at disse produktene sammen med øvrige hageartikler som krukker, griller, hagemøbler, belegningsstein, terrassebord, gresslipper og vanningsutstyr bygger hverandre. Vi ønsker å løse alle kundens behov knyttet til hagen, følger markedsdirektør Tina Karp i Løvenskiold Handel opp.

Både Karp og Brevik henviser til byggevarehandelen i utlandet hvor det er stor vekst for planter og øvrige sesongvarer, og at disse produktene etter hvert utgjør en stor del av omsetningen.

Blomster og planter var riktignok ikke fysisk til stede da Løvenskiold sist helg arrangerte sin årlige lukkede fagmesse for varehus og varehusenes kunder samt leverandørene på Norges Varemesse på Lillestrøm. Men det var alle de øvrige sesongproduktene.

Messen fremstår stadig som litt større og litt bedre. I år var utstillingsarealet på nærmere 8000 kvadratmeter, og gjennom tre effektive dager ble det daglig håndtert mellom 800 og 900 personer. På fredagen hvor Maxbo arrangerer sitt årlige fagtreff, var det påmeldt rundt 600 proffkunder som fikk faglig påfyll fra 60 av kjedens proffrelaterte leverandører. Og på kvelden var det dekket for 760 til festmiddag. Stemningen sørget konferansier Atle Antonsen for.

I år var det innført tidsstyring alle dagene samtidig som utstillingen var inndelt i tre sløyfer mot tidligere to som betyr en utvidelse av antall leverandører. Sløyfene går parallelt som betyr at eksempelvis den personen i et varehus som har ansvar for trelast, går en annen sløyfe enn kollegaen som styrer interiør.

– Det betyr at standbesøkene er tilpasset ansvarsområdet. Dermed får leverandørene besøk av folk med relevant kompetanse samtidig som de besøkende fra varehusene treffer de leverandørene som de er mest interessert i, kommenterer Brevik.

Nytt av året er også navnet på fagmessen som er endret fra tradisjonelle Løvenskioldmessen til mer spenstige Arena 2012.

– Dette har vi gjort fordi messen nå rommer så langt mye mer enn at varehusansatte og kunder går rundt og ser på produkter. Her er også kompetanseheving gjennom konferanser og leverandørmøter. Det skjer mye rundt omkring denne helgen, og da synes vi det er naturlig å utvikle navnet for å fange opp slike ekstra dimensjoner, avslutter Tina Karp.