Togutviklingen ikke i rute

Aftenposten skriver mandag at det ifølge rutetabellen i 1975 tok 6 timer og 45 minutter å benytte seg av tog mellom Oslo og Bergen. 40 år senere tar det 6 timer og 35 minutter å kjøre den samme strekningen. En heller mager besparelse altså.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Pris, tidsbruk og komfort er det de fleste mest sannsynlig setter som de viktigste kriteriene når de skal velge fremkomstmiddel. Å benytte seg av Bergensbanen er for mange helt uaktuelt på grunn av tidsbruken – og vil i hvert fall ikke i løpet av de nærmeste tiårene utkonkurrere flyet – om ikke noe helt spesielt skulle skje med prisbildet eller om miljøhensyn vil gjøre det vanskelig å bruke fly. Det tar rett og slett for lang tid å benytte seg av tog om man skal fraktes mellom landets to største byer for en kort visitt.

En ting er at det er vanskelig å komme ned mot flyets tidsbruk – noe annet er at utviklingen i prinsippet har stått stille. Det er nedslående å slå fast at reisetiden er nærmest identisk når så mye annet har endret seg i samfunnet rundt oss. Det er helt sikkert flere årsaker som kan forklare hvorfor det er blitt slik, men vi er enig med Randi Flesland i Forbrukerrådet – dette er rett og slett ikke godt nok.

Hovedproblemet skal flere steder være at kapasiteten spiser opp muligheten til å sette opp farten – altså at togene visse steder kjører i kø. Selv om togene nå har mulighet til å kjøre raskere enn før vil dette selvsagt også bremses av underlaget og skinnene de kjører på.

Det er ingen enkel oppgave å gjøre noe med dette på kort sikt. Det er snakk om enorme investeringer over flere år. Ingen forventer at dette skal kunne utbedres på kort tid – men vi burde kunne forvente at utviklingen hadde kommet lengre siden 1975. Det har den også gjort på visse områder – men ikke når det gjelder tidsaspektet.

Hovedårsaken til dette er selvsagt manglende politisk vilje til å satse på jernbanen – og dette er noe som har pågått over mange år – med ulike regjeringer ved makten. Det er umulig å gjennomføre slike store forbedringer uten tunge investeringer over tid, men aller viktigst en vilje til virkelig å gjøre noe med dette.

Det har den senere tiden blitt satt av flere midler til vedlikehold av eksisterende infrastruktur, så vi få håpe det kan føre til noen tidsbesparelser – men for å gjøre toget til en verdig konkurrent må det nok endra tyngre investeringer til.

Les Aftenpostens artikkel her

Powered by Labrador CMS