Det gamle rasoverbygget langs Flåvatn skal erstattes med et større og sikrere. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen, Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Det gamle rasoverbygget langs Flåvatn skal erstattes med et større og sikrere. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen, Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Konkurrerer om å bygge rassikring

Nå er konkurransen om hvem som skal bygge ny rassikring på å to fylkesveier midt i Telemark i gang.

Prosjektet består av byggingen av tre tunnelportaler og et nytt rasoverbygg langs fylkesveiene 3320 og 3324 i Kviteseid og Nome kommuner.

– Den mest omfattende delen av prosjektet blir å erstatte dagens rasoverbygg ved Fjågesund. Det nye skal bli vesentlige kraftigere og samtidig bygges 25 meter lenger enn det gamle. Mens dagens overbygg er bygd i tre, vil det nye ha en kraftig horisontal betongplate som tak. På overflaten av bufferen vil det bli lagt en pute av jord og stein som skrår utover mot vannet. Bufferen vil dermed både dempe fallet til nedfall fra fjellet, men også styre nedfallet utenfor veibanen, heter det i en pressemelding fra fylkeskommunen.

I området er det også to tunneler. Fjågesundtunnelen skal få portaler som bygges 12-15 meter ut fra begge sider, mens Omnestunnelen skal få ny portal på vestsiden. Også denne skal bli like lang.

– Konkurransen er utlyst som en totalentreprise, slik at entreprenøren står for bådebyggetegninger og byggingen av prosjektet. Fristen for å levere inn tilbud er satt til 1. desemberi år, opplyser byggeleder Terje Blekaberg Kaasa i Vestfold og Telemark fylkeskommune i meldingen.

Planen er at signering av kontrakten kan gjøres i løpet av vinteren eller seinest vinteren neste år. Byggeperioden vil kunne strekke seg ut til 2024.