Kongsberg vgs

Backelogo

Backelogo

AsplanViaklogo

AsplanViaklogo

WillArentz

WillArentz

Firefly

Firefly

Woodconlogo

Woodconlogo

KongsbergEntreprenør

KongsbergEntreprenør

SAASprosjekt

SAASprosjekt

Assemblinlogo

Assemblinlogo

Christian
TrysilByggprodukter

TrysilByggprodukter

BBM

BBM

TronrudBetong

TronrudBetong

Lianlogo

Lianlogo

Systemblokk

Systemblokk

Fiskumlogo

Fiskumlogo

AFDecom

AFDecom

Backe Stor-Oslo har bygget den nye skolen Kongsberg VGS for byggherren Viken fylkeskommune, sentralt i Kongsberg ved Numedalslågen.

Fakta

Sted: Kongsberg

Prosjekttype: Skolebygg, nybygg + rehabilitering

Byggherre: Viken fylkeskommune

Totalentreprise: Backe Stor-Oslo

Kontraktsum eks. mva.: 219 millioner kroner

Arkitekt: Spinn Arkitekter

Landskapsarkitekt, Byggherreombud: Norconsult

Rådgivere: RIB tre: Ny Struktur l RIB betong: Will Arentz l RIBr: Firefly l RIV, RI Vei, RI flom, RIVA, RIM, RIEn, RIBfy, BIM og BREEAM: Asplan Viak l RIE: Norconsult l RIG: GrunnTeknikk l ITB: Backe Stor-Oslo l RIA: Brekke & Strand

Underentreprenører og leverandører: Rørlegger og sprinkler: Mester Rør l Ventilasjon: Assemblin l Elektro: Abicon l Automatikk: SAAS Prosjekt l Grunn- og utomhusarbeider: Kongsberg Entreprenør l Betongarbeider: Tronrud Betong l Gulvstøp: Gulventreprenøren l Plattendekker: Systemblokk l Stålarbeider: Fiskum Plate & Sveis lMassivtre og limtre: Woodcon l Lett-tak: Lett-Tak Systemer l Mur og flis: NTG l Parkett: Bo Andren l Himlinger og spilekledning: Bærum Byggmontering l Vinduer: Lian Vinduer l Solavskjerming: KvintBlendex l Røykluker: Bramo l Tredører: Nordic Door l Glass/alu: H-fasader Holmestrand lStåldører: Firesafe l Porter, branngardiner, rullegitter: Haby lLås og beslag: Certego l Taktekking: Byggpartner l Blikkenslager: Haukjem l Metallarbeid: Dahlskås Plate og Sveiseverksted l Maler og byggtapetserer: Malermester Buer l Kjøkken og garderobe: Idema l Storkjøkken: Norrøna l Tribune: Trysil Byggprodukter l Traversheis: NHD l Skilt og merking: Modulex, Expressdekor l Utvendig merking: Nye Gulv Norge lMatter: N3 l Kjerneboring: Kongsberg Betongsaging l Branntetting: Firesafe l Riving: AF Decom l Heis: Schindler l Trappeheis: TK Elevator l Oppmåling: Heggelien Oppmåling l Byggvask: BA Gruppen l Stillas: Christiania Stillas

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

I juni 2021 startet Backe Stor-Oslo med å rive det gamle skolebygget Flåtaløkka, og i månedsskiftet september/oktober samme år begynte de med grunnarbeidene. I tillegg er det eksisterende skolebygget ved siden av nybygget rehabilitert, og de to byggene er nå knyttet sammen med en bro.

– Det nye bygget er fundamentert med plate på grunn. Fasadene er massivtre kledd med thermofuru, og innvendige vegger massivtre med innslag av spilevegger, sier prosjektleder Therese Biti-Johansen i Backe Stor-Oslo til Byggeindustrien.

Solid

Det nye skolebygget bærer preg av et solid gjennomført arbeid, Foruten robust massivtre, er det industriparkett i det såkalte multirommet. Andre gulv har belegg, foruten inngangspartiet som har fliser. Bygget har gjennomgående Dalistyrt LED-belysning.

– Det er etablert egen brønnpark med 29 brønner som mater det nye skolebygget med vannbåren varme, og det rehabiliterte bygget med radiatorvarme, sier prosjektlederen.

Leveranseutfordringer

På spørsmål om hvilke utfordringer prosjektet har hatt, svarer Biti-Johansen:

– Krigen i Ukraina har påvirket noen av leveransene våre, men ellers har prosjektgjennomføringen gått som planlagt til tross for at den eksisterende skolen har vært i full drift under hele byggeperioden. Dette har vært krevende, men vi kom i mål til avtalt tid. For øvrig står bygget på en tomt med høy flomfare, men været har vært på vår side fra start til mål, sier Biti-Johansen, som understreker at det har vært et godt samarbeid med Viken fylkeskommune.

– De har hatt et godt og løsningsorientert team, sier Biti-Johansen, og gir samtidig skryt av eget team samt underentreprenørene.

– På grunn av den gode innsatsen deres, har prosjektet gått så bra som det har gjort, sier hun.

Samler VG1-klassene

Prosjektleder Linn Therese Bakke i Viken fylkeskommune, sier at det har blitt et fint nytt skolebygg som nå er knyttet sammen med det eksisterende bygget med en bru.

– Det lå noen politiske føringer om bruk av mest mulig treverk i det nye bygget, og derfor valgte vi massivtre også i bærekonstruksjonen. I fasadene er det dessuten thermofuru. Kongsberg VGS består av flere bygg med ulike lokasjoner i byen, og med det nye bygget samler vi så godt som alle VG1-klassene på et sted i Kongsberg, sier Bakke til Byggeindustrien.

Hun gir også honnør til Backe Stor-Oslo for et godt samarbeid gjennom hele prosjektet.

– Det har gått veldig bra, og en god prosess underveis er viktig for å få til et godt sluttresultat. Vi synes ellers at det nye bygget passer godt inn i den eksisterende bebyggelsen i nærheten, sier Bakke.

Daglig leder i Spinn Arkitekter, Daniel P. Barth, skriver i en e-post til Byggeindustrien at Kongsberg VGS består av tre etasjer samt en flomåpen parkeringskjeller under, og er på cirka 5.200 kvadratmeter BTA. Bygget inneholder restaurant og matfag, tilrettelagt opplæring, elevtjeneste og helsestasjon for ungdom, felles kantine samt flere teorirom og et fleksibelt multirom.

– En innglasset bro knytter nybygget Flåtaløkka sammen med det eksisterende skolebygget Tinius Olsen som ligger på nabotomten. I forlengelse av broen er bygget rasjonelt organisert om en akse, og i forlengelse av hovedinngangen gir en tverrakse gjennomsyn i bygget med store glassfelt som gir flott utsyn mot Numedalslågen og de skogkledde åsene i en retning og trebyen i den andre. Der disse aksene krysser, er byggets hjerte med fellesfunksjoner som kantine for både Tinius Olsen og Flåtaløkka, samt den flotte storstuen “Multirommet” og elevrestaurant, skriver Barth.

Han opplyser om at et vesentlig grep ved realiseringen av nybygget på Flåtaløkka og ombyggingen i Tinius Olsen, er at skolen kan oppnå ønsket om å samle alle vg1-elevene ett sted.

– Prosjektet vil bidra til målet om å skape «en felles skole» og «en felles skolekultur» for en skole som har vært spredt over mange lokasjoner, skriver Barth.


Flere prosjekter