Åtte dager etter at hurtigtogene på Follobanen begynte å kjøre i desember 2022, måtte Blixtunnelen stenge på grunn av kortslutninger, varmgang og brann. Nå er det nye problemer med kulde og isdannelser inne i tunnelen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Åtte dager etter at hurtigtogene på Follobanen begynte å kjøre i desember 2022, måtte Blixtunnelen stenge på grunn av kortslutninger, varmgang og brann. Nå er det nye problemer med kulde og isdannelser inne i tunnelen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Isdannelser inne i Follobane-tunnelen – kulden gir nytt togkaos

Det er forsinkelser og innstillinger på Follobanen grunnet strømproblemer i den mye omtalte Blixtunnelen mellom Oslo S og Ski.

Til Aftenposten opplyser Bane Nor at det er kulden som fører til problemer i Blixtunnelen. Den skandalerammede togstrekningen kostet rundt 37 milliarder kroner og gjenåpnet tidligere i år etter omfattende problemer.

Kulden fører til isdannelser inne i tunnelen, noe som har ført til skader på infrastrukturen i det ene løpet. Dette skal ha skjedd rundt klokken 3 natt til onsdag.

– Vi håper at det løses ganske kjapt, men vi må først finne årsaken. Foreløpig kan vi ikke si så mye om tidsaspektet, opplyste Bane Nor først på onsdag.

Senere på dagen opplyser Bane Nor til Byggeindustrien at de oppdaget is i ett av løpene av Follobane-tunnelen natt til tirsdag, og at planen er åpne for trafikk i begge løp torsdag.

– I den forbindelse fikk vi også et overslag på det punktet det var isdannelser. Frostsonen inn fra Ski er på 4,5 kilometer, og dette skjedde cirka en kilometer inn i tunnelen. Overslaget førte til at et mastefeste for kontaktledningen ble skadet. Den fikk vi reparert tirsdag, men siden overslaget har skjedd ved skjøten mellom to betongelementer, har det også skadet gummipakningene som tetter for vann, sier regiondirektør Lars Berge i Bane Nor.

– Vet du mer om når Follobanen kan åpne?

– Vi har byttet masten som ble ødelagt av overslaget, og vi jobber med å tette skillet mellom betongelementene. Planen er at vi skal åpne for normal trafikk igjen torsdag, sier Lars Berge.

Etter det første overslaget natt til tirsdag, fikk Bane Nor enda et overslag natt til onsdag.

– Da valgte vi å stenge løpet. Vi er nødt til å tette og avlede vannet, slik at det ikke skjer igjen, sier Berge til Byggeindustrien.

Togene gikk onsdag i det ene av de to løpene, men togtrafikken er kraftig redusert, og flere linjer er berørt.