Gulltid for norske hyttemøbler

Et brennhett norsk hyttemarked gir et stort løft for norske møbelprodusenter. Nordmenn kjøper ikke lenger enkeltmøbler, men hele kolleksjoner til sine millionhytter.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

I Norge er det i dag hele 400 000 fritidsboliger, med andre ord finnes det nå en fritidsbolig for hver femte vanlige bolig. Ikke bare ønsker stadig flere nordmenn å skaffe seg hytte, men mange er også villige til å betale store penger for å realisere drømmen. Informasjonssjef i Møbelrådet, Knut Skoe, kan fortelle at den norske møbelindustrien nå opplever et enormt løft som følge av nordmenns hyttefeber. Han viser til en undersøkelse som avdekker at 126 000 husstander har planer om å kjøpe hytte i år, der hele 42 000 av disse ønsker seg hytte på fjellet. Alle disse hyttene skal selvfølgelig møbleres. Til tross for at hyttene stadig blir større og mer luksuriøse, ser vi likevel tydelig at nordmenn fortsatt har en forkjærlighet for det norske når det kommer til møbleringen, sier Skoe. Doblet omsetning Produsenten bak de tradisjonsrike møblene fra Lom, Skjåk og Krogenæs forteller at trykket i hyttemarkedet merkes. Kjedene har fått stor økning i salget av hyttemøbler i 2005 og begynnelsen av 2006. 60 prosent av vår omsetning kommer fra salg av møbler til fritidsboliger, og vi er nå inne i en svært god periode, sier daglig leder Torkjel Solbakken. Også produsenten Norske Bygdemøbler, som lager norske tradisjonsmøbler og leverer alt fra senger og skap til kjøkken og baderom, forteller om et marked i vekst. I fjor opplevde møbelprodusenten en produksjonsvekst på hele 50 prosent. Tidligere kjøpte folk én salong eller én spisestue, i dag leverer vi stadig oftere møbelkolleksjoner til hele hytta. Det virker som de fleste er villige til å betale litt ekstra for å gjennomføre en stil i hele hytta, sier Tonny Lindahl, salgssjef og eier i Norske Bygdemøbler. Utkonkurrerer utlendinger Norske Bygdemøbler har nylig møblert 40 nye leiligheter for Beitostølen Høyfjellshotell, og er nå med i en konkurranse om 30 nye leiligheter som skal møbleres på Beitostølen. I forrige runde konkurrerte vi med flere utenlandske møbelprodusenter. Men da utstillingsleilighetene stod klare, valgte ni av ti våre norske møbler, forteller Lindahl. Produsenten har nå gått til ansettelse av nye håndverkere for å rekke de siste leveringer før påske. Den siste tiden har vi måttet ansette håndverkere over en lav sko for å møte etterspørselen, sier Lindahl. Tradisjon og komfort Knut Skoe i Møbelrådet bekrefter at trendene på fjellet fortsatt er basert på norske tradisjoner. På fjellet er det stadig sort, gammelrødt og grønt som gjelder. Nordmenn lar seg fortsatt fascinere av utskjæringer og solid treverk. Det kan synes som om folk flest fortsatt ønsker å føle at de befinner seg på en hytte, til tross for at mange nå reiser til mer luksus når de drar til fjells, sier Skoe. Til tross for at det tradisjonsrike fortsatt står i sentrum, forteller Skoe at hyttemøblene ligner stadig mer på møbler nordmenn bruker i sine hjem. Selv om det er viktig at det ser pent ut, er det også viktig at møblene er komfortable. De aller fleste ønsker å slappe av i en komfortabel stue når de reiser til fjells for å koble av. Derfor er den gamle, harde hyttesofaen nå like sjelden som den tynne skumgummimadrassen på hytta, sier Skoe.

Powered by Labrador CMS