PalmenLobbybaren OthiliaRokokkosalenDronningsalongenNyrenoverte gangerTakterassebaren EightLobbyenTakterassebaren EightNytt treningsromFredrikke Næss i den nye lobbyen.Rokokkosalen

Her er nye Grand Hotel

Takmalerier med engler og fredsduer, vevd silketapet, fargerike lysekroner og blankpolert marmor. Ikoniske Grand Hotel er renovert fra gulv til tak.

Grand Hotel

  • Grand Hotel i Oslo ble grunnlagt av konditor Julius Fritzner og åpnet i 1874.
  • Etter flere ombygginger og utvidelser gjennom 1880- og 1890-årene, fikk bygningen sitt nåværende utseende i 1913 etter tegninger av arkitekt Olav Sverre.
  • Rococcosalen sto ferdig i 1894, og var regnet som byens fineste festlokale.

Kilde: Wikipedia

– Det er et ærefullt oppdrag å fornye Grand, men også krevende. Vi skal fornye nok til å tilfredsstille moderne krav til komfort, men samtidig bevare hotellets identitet. Det synes jeg vi har fått til. Jeg er veldig stolt av det som er gjort, sier hotelldirektør Fredrikke Næss.

Hun møter Byggeindustrien i den glinsende nye lobbyen, like bak det fredede inngangspartiet fra slutten av 1800-tallet. De nylig installerte spottene over resepsjonen speiler seg i det blanke marmorgulvet, som i fjor sørget for at Grand ble stengt for første gang.

– Vi startet renoveringen 22. desember. Da la vi nytt gulv og byttet ut resepsjonsdisken med flere mindre. Alt byggearbeidet var ikke forenelig med hotelldriften, så vi stengte til 5. januar, sier Næss.

Bohemske farger

Lobbyen har fått lysere farger og veggen mot restauranten Palmen er revet.

– Før var det litt mørkt og lukket her. Nå er det lyst og åpent. Målet er å invitere befolkningen inn, og skape en lett tilgjengelig møteplass, sier hun og viser vei inn til Palmen som fremstår i ny drakt.

Møblene er trukket om i bohemske farger og fra det bueformede glasstaket henger en fargerik lysekrone, signert den britiske kunstneren Cerith Wyn Evans.

Rett ved siden av er den nye lobbybaren Othilia, kalt opp etter Oda Krogh. Bohemprinsessen, som var Christian Krohgs kone og Hans Jægers elskerinne, skapte i sin tid store skandaler på Grand Cafe.

– Det er fortsatt mye tradisjon i Grand, men vi er blitt mer lekne. Vi vil ha en uformell atmosfære, og senke terskelen for å komme hit. Grand er fortsatt et sted for store anledninger, men også et sted hvor du kan sette deg med PC-en og en kaffe. Avslappet luksus er nøkkelord, sier Næss.

Hotellets perle

Forbi fornyede «Limelight Bar» og oppussede ganger med moderne farger, går omvisningen til en overdådig rokokkosal i andre etasje. Med vegger i blå silke, stukkaturer og et nytt takmaleri, er salen hotelldirektørens favorittrom.

– Dette er perlen. Silkestekstilen på veggen er vevd i en teknikk fra 1600-tallet. Her har det jobbet stukkaturkunstnere og takmalere i rundt et halvt år, sier Næss.

På andre siden av gangen er speilsalen, malt i kremfarger og dekorert med vintage speil.

– Siden rokokkosalen er veldig fargerik, så var tanken å gjøre denne langt lysere, sier hun.

Videre ned gangen, pyntet med nyinnkjøpt fotokunst, er hotellets konge- og dronningsalong. Begge er totalrenovert. Det er også hotellets nye treningsrom, og takterrassebaren Eight.

- I alt har vi oppgradert 140 gjesterom, og snart skal vi pusse opp 40 til. Fase to av oppussingen starter i januar. Da renoverer vi opp konferanse- og gjesterom, sier Næss.

160 millioner

I alt koster oppussingen over 160 millioner kroner.

– I tillegg til forskjønningen, har vi brukt store ressurser på å oppgradere det tekniske. Vi har blant annet byttet ut innmaten i alle lamper og lysekroner. Det er satt inn LED-belysning som kan dimmes og reguleres. I tillegg er alt av ventilasjon oppgradert, sier hun.

Hun sier de har fått positive tilbakemeldinger, men flere gjester savner Grand Café.

– Kafeen er historisk, og mange ønsker å spise der. Vi har derfor inngått avtale om frokostservering. Den begynner 1. november, sier Næss, og legger til at Grand Café åpner i slutten av oktober.

– Der er alt endret bortsatt fra veggmaleriene. Det er et nytt konsept og en ny design, men det blir veldig flott. Det kan jeg love.

Det er Fursetgruppen som står bak gjenåpningen av Grand Café. De har blant annet Ekebergrestauranten, Tjuvholmen Sjømagasin og Maaemo i sin portefølje.

– Vi ser med glede på å kunne ta del i de neste 100 årene og skape ny historie sammen med Grand Hotel, sier innehaver Bjørn Tore Furset.