De nye internasjonale retningslinjene for rørbru er et skritt videre i realiseringen av dette nye brukonseptet. Ill. Statens vegvesen/Vianova/Baezeni

Har publisert de første internasjonale retningslinjene for rørbru

En arbeidsgruppe hos The International Federation for Structural Concrete (FIB) har nå publisert det aller første designdokumentet for brukonseptet rørbru (Submerged Floating Tube Bridge).

Arianna Minoretti. Foto: Melhuus fotografene

Arianna Minoretti fra Statens vegvesen er fast medlem av FIB og har ledet arbeidet med dokumentet (Fib Bulletin nr.94) som har tittelen «Guidelines for Submerged Floating Tube Bridges ».

– Hensikten med dokumentet er å bidra til å spre kunnskap om denne nye muligheten for brukonstruksjoner, og også å ta et skritt fremover mot en løsning som kan være et gyldig alternativ for kryssing av fjorder i Norge så vel som i utlandet, sier Minoretti til vegvesen.no. Minoretti tilføyer at i mange andre land, som for eksempel Italia og i Sør-Korea, er fagmiljøene interesserte i rørbru som et alternativ til tradisjonelle bruer.

Retningslinjene for Submerged Floating Tube Bridge skal være det første internasjonale designdokumentet på denne strukturen. Målet med retningslinjene er å hjelpe det vitenskapelige samfunnet med utformingen av denne kryssingsløsningen, og av den grunn er den skrevet av en internasjonal gruppe eksperter som har jobbet med flere design av rørbruer.

– Rørbru har vist seg å være gjennomførbar for eksempel på norske kryssinger langs E39, og også for andre kryssinger i flere andre land, men mangelen på spesifikke retningslinjer har nok bidratt til fraværet av praktisk utvikling av denne lovende løsningen. Håpet er at de nye retningslinjene gir en ny giv til fagmiljøene både i inn- og utland, påpeker Minoretti.

En rørbru, også kalt flytetunnel ellers Archimedes bru, er en tubekonstruksjon i stål eller betong som er senket ned under vannflaten. Konstruksjonen skal flyte i vannet og holdes oppe av oppdriften. Rørbrua kan være plassert 20 til 50 meter under vannoverflaten – dypt nok til ikke å forstyrre skipstrafikk, og samtidig grunt nok til å unngå for høyt trykk. Rørbruer kan stabiliseres ved å ankre dem opp i havbunnen, eller med pongtonger på overflaten.