Strekningen er 7,2 kilometer og starter ved Tjæraskaret, noen kilometer utenfor Storforshei. Den nye europavegen skal i hovedsak bygges i jomfruelig terreng, og arbeidet starter godt utenfor allfarvei.
- Gjennom vinteren og våren skal Hæhre jobbe utenfor dagens E6, så selv om det bygges for fullt vil man ikke se noe særlig til aktiviteten den neste tiden. Trafikantene vil i liten grad bli berørt, forteller delprosjektleder Trond Maas Pedersen i en pressemelding fra Statens vegvesen.
På en kort strekning nord i parsellen kan fartsgrensen imidlertid bli redusert til 70 kilometer i timen. Lengst nord vil det bli noe anleggstrafikk, opplyser Pedersen.
Tunnelbyggingen starter denne våren
Med dette er det full aktivitet på tre av de i alt ti delstrekningene som utgjør prosjektet E6 Helgeland nord. Antallet folk som jobber med byggingen av nye E6 nærmer seg nå 200, og aktiviteten vil bare tilta framover.
- Rett etter påske starter drivingen av en 620 meter lang tunnel ved Reinforsheia, på parsellen Fallheia-Sandheia, forteller Pedersen.
Tunnelen vil, sammen med en ny bru over Langvassåga, eliminere den velkjente 90-graderssvingen ved Røssvoll.
Første strekning åpner neste høst
Parsellene som utgjør E6 Helgeland nord åpnes fortløpende, og strekningen Urlandå-Skamdal åpner for trafikk neste høst. Fallheia-Sandheia og Tjæraskaret-Eiterå skal i utgangspunktet være ferdige høsten 2018.
- Men entreprenøren har fremskyndet byggestarten på strekningen Tjæraskaret-Eiterå. Det er derfor mulig at vi kan åpne parsellen tidligere enn planlagt, sier Pedersen.
- Nøkkelord
- Anlegg