Onsdag ble dette markert på anlegget.
Ifølge Statens vegvesen har det de siste årene vært rundt fem arbeidsulykker med langvarig fravær per 1.000 ansatte i bygge og anleggsnæringen.
– I 2021 ble det meldt inn 633 arbeidsulykker etter fall, og 590 ulykker med støt/treff av gjenstand i bygge- og anleggsbransjen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
– Vegvesenet har som arbeidsgiver og byggherre en Nullvisjon også når det gjelder arbeidsulykker, sier byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen, rv. 4 Roa-Gran i meldingen.
Han skryter av de ansatte i rv. 4 prosjektet.
– Vegdirektøren har gitt klar beskjed om at helse, miljø og sikkerhet skal prioriteres i all vår virksomhet, fra planlegging starter, til oppgaven er utført. Hensynet til fremdrift og økonomi skal aldri skal gå på bekostning av HMS. Vi er godt på veg til å klare det her på Hadeland, sier Steig.
– Arbeidet med den 4,2 kilometer lange motorvegstrekningen på Hadeland har hatt god fremdrift siden anleggsstarten i september 2021. Planen er åpning før jul i år. Det mest synlige arbeidet skjer nå med Holmen bru, hvor to store heisekraner ruver i landskapet på grensa mellom Gran og Lunner. Det er stor aktivitet fra Roa i sør til Grensa mot Gran i nord, skriver Vegvesenet.
Vegvesenet åpnet strekningen fra Sandvoll til Amundrud før jul. Planen er å lyse ut det siste delprosjektet forbi Lygna på strekningen Roa-Lygna til påske.
Vegvesenet spanderte kake. Foto: Mohammed Ziani/Statens vegvesen
- Nøkkelord
- Anlegg