E18 Bygdøylokket. Foto: Erik Larsstuen/ Statens vegvesen
E18 Bygdøylokket. Foto: Erik Larsstuen/ Statens vegvesen

HAB skal rehabilitere tunneler

Statens vegvesen har gjennom flere år arbeidet med å rehabilitere tunnelene i Oslo. Mange er ferdig rehabilitert og noen få gjenstår. I sommer er det Bygdøylokket og Sjølystlokket på E18 sin tur.

– To selskaper kjempet om kontrakten, men det var HAB Construction AS som trakk det lengste strået, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Kontrakten som har en verdi på 140 millioner kroner omfatter oppgradering og rehabilitering av infrastruktur og teknisk anlegg på E18 sørvest i Oslo. HAB Construction AS var 109 millioner billigere enn Isachsen Anlegg AS som de konkurrerte mot.

– Vi er meget godt fornøyde med kontrakten. Nå gleder vi oss til å rigge oss til å komme i gang med arbeidene, sier administerende direktør Christian Tanum i HAB i meldingen. Tanum og utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik signerte kontrakten elektronisk.

– Nå er det samhandlingsmøte som er neste punkt på planen. Det skjer i slutten av mars. Under samhandlingsmøtet skal vi jobbe oss gjennom kontrakten sammen. Vi skal snakke om og diskutere de punktene i kontrakten vi ser kan by på utfordringer og vi skal bli bedre kjent, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik i Statens vegvesen i meldingen.

Bygdøylokket ble først bygget på 50- og 60-tallet og senere bygget om på 2000-tallet. Sjølystlokket sto ferdig i 2003.

Bygdøylokket består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har fire kjørefelter, to i hver retning. På toppen av lokket er det en rundkjøring.

– Betongkonstruksjonen på Bygdøy er modent for rehabilitering, melder Vegvesenet.

Sjølystlokket sto ferdig i 2003 og består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har tre kjørefelt i hver retning. I tillegg er det av- og påkjøringsramper i vestre ende av lokket. Oppe på lokket er det grøntarealer og gangveg. Sjølystlokket er 167 meter langt og ca. 30 meter bredt.

Hoffselva krysser Sjølystlokket under E18 i rør og leder vannet ut i Bestumkilen.

– Røret er i dårlig forfatning, og har gitt setningsskader i kjørebanen til E18. Rørundergangen er også en flaskehals mot Bestumkilen, og tilfredsstiller ikke nye krav til dimensjonering for 200-års flom, skriver Statens vegvesen.

– Hoffselva krysser i rør under E18. Dette røret er gammelt og modent for utskifting. For å gjøre dette må E18 etappevis graves opp og eksisterende rør byttes ut med en større prefabrikkert betongkulvert. Denne vil øke vannkapasiteten og dermed redusere faren for flom i Hoffselva. Arbeidet vil starte opp i juni og pågå døgnkontinuerlig frem til slutten av august. Bygdøylokket har med tiden fått skader i betongen. Disse skadene skal utbedres. I tillegg skal veibanen til E18 under Bygdøylokket senkes slik at frihøyden blir større, heter det videre i meldingen.

Elektriske installasjoner, kabler og belysning skal skiftes ut med nytt i begge lokkene.

Det skal også settes opp noen nye skilt og portaler på Ring 3.