Falkenborgvegen 28

Ved årsskiftet kunne BetonmastHæhre Trøndelag overlevere hele 10.400 kvadratmeter kontorlokaler i et nytt bygg for offentlige servicekontorer på Leangen i Trondheim, rett over gata fra kjøpesenteret Sirkus og tett inntil brua som fører over til Lade-området.

Fakta

Sted: Trondheim

Prosjekttype: Kontorbygg med parkeringskjeller/garderobe-anlegg

Bruttoareal: 10.400 kvadratmeter

Byggherre: Realinvest

Totalentreprenør: BetonmastHæhre Trøndelag

Prosjektkostnad eks. mva: 210 millioner kroner

Arkitekt: Voll Arkitekter

Rådgivere: RIG, RIVA, RIM, LARK: Multiconsult l RIB: Siv ing Danielsen l RIByFy: Norconsult l RIAku: Erichsen & Horgen l RIBr: Brannrådgiverne

Underentreprenører og leverandører: Ventilasjon: Comfort-Teknikk l Grunn og utomhus: BN Entreprenør l Tømmer: Tømrermester Arnstein Sørgård l Flis og betongarbeider: Horneberg Bygg l Prefab: Contiga l Rør: Kjells VVS l El: Best Elektro l Taktekker: Membran Tak l Systeminnredning: Tecmo l Heis: Heisplan l Innredning: Sigdal og T. Myhrvold l Blikkenslager: Blikkenslagermester Brækstad l Maler: Rosenborg Malerteam l Brannisolering/tetting: Norsafe l Lås og beslag: Kaba l Stillas: Aluhak l Glassfasade: Ratdal l Trapper og rekkverk: Brødrene Midthaug l Solavskjerming: Kvint Blendex l Spunting og peling: Nordisk Fundamentering (nå Hercules) l Vinduer/vindusdører: Inwido l Port: Hørmann l Gulvstøp: Spennarmering

Både prosjektleder Kim Johansen og daglig leder for BetonmastHæhre Trøndelag, Tom Utvik, er godt fornøyd med resultatet, som kommer etter en byggeperiode preget av store utfordringer først og fremst når det gjelder logistikk og adkomst til bygget.

Leietakere blir NAV, som skal ha omkring 50 prosent av arealet, og også Barne- og familietjenesten og Helse- og velferd i Trondheim kommune skal flytte inn.

Utfordrende beliggenhet

Johansen forteller at man startet arbeidet sommeren 2016, med forberedende spuntarbeid som startet rundt 1. juli.

– Det har på mange måter vært et krevende prosjekt. Utfordringene har først og fremst ligget i adkomsten til byggeplassen, sier han. Dette henger sammen med at området ligger ganske inneklemt mellom andre eiendommer og den trafikkerte veien mellom Lade og Leangen. Det har ikke vært direkte adkomst til tomta, i stedet har man måttet bruke en «omvei» delvis gjennom og forbi naboeiendommene.

På grunn av den inneklemte beliggenheten, sammen med blant annet kjellerkonstruksjonen har det ikke vært mulig å kjøre rundt bygget. Dermed har det vært innmating i den ene enden og trekke alt gjennom hele bygget.

– Tomta og bygget er også ganske avlangt, slik at vi har vært nødt til å starte i den innerste enden og arbeide oss trinnvis utover. Vi startet med utgraving, når dette var klart, overtok betong der mens vi fortsatte gravingen for neste trinn, slik at de ulike trinnene kom inn etter hvert som de foranliggende ble ferdig, sier Johansen.

Kjente byggemetoder

Byggeteknisk sett er det benyttet kjente metoder hele veien. Råbygget er en kombinasjon av plasstøp og prefab, med skille ved lokket over kjelleretasjen. Den er støpt i betong, mens etasjene som kommer over er laget med stål og hulldekke-elementer.

Videre er det plassbygde yttervegger og en plassbygd kjerne midt i bygget. For kontorer, møterom, multirom og så videre er det brukt systemvegger og system-
innredning. Det er en god variasjon av landskap og cellekontor, og man har også fått til en noe spesiell og interessant løsning, der enkelte cellekontorer er «frittstående» i lanskapsområdene. Dette bidrar ikke minst til å bryte opp og gi et roligere inntrykk i landskapene.

Tre deler

Selve bygget er oppført i tre deler, og starter med en enhet i tre etasjer, fulgt av en i fire og avsluttet med den siste som ligger ut mot brua og jernbanen på seks etasjer. Bygget har en flott beliggenhet, og både arbeidet underveis og ikke minst det ferdige resultatet er blitt nærmest en slags utstillingsvindu mot den store trafikken som går forbi.

– Vi har fått mye skryt underveis, også fra konkurrenter. Både byggeplassen, hvordan vi har håndtert prosjektet og at der har vært ryddig og ordentlig hele veien er blitt lagt merke til. Og det setter vi naturligvis stor pris på, sier prosjektleder Kim Johansen.

Nok å gjøre

BetonmastHæhre Trøndelag, som er et heleid datterselskap av BetonmastHære-konsernet, har bygget prosjektet i en totalentreprise, men Johansen forteller at det bare har vært 4 – 5 personer fra eget selskap i arbeid.

– Vi har rett og slett ikke hatt nok egen kapasitet, slik at utførelsen er satt bort til andre, sier han, og forteller at det totalt sett har vært 322 personer i arbeid inne på byggeplassen, med tillegg av konsulenter, rådgivere og så videre.

Daglig leder Tom Utvik forteller for øvrig at fremdriften er utført etter LEAN-konseptet. Det er et BREEAM-prosjekt, med klasse «very good», og resultater er blitt et passivhus med energiklasse A.

Utvik forteller også at BetonmastHæhre Trøndelag har godt med oppdrag i tiden fremover, og at omsetningen i 2017 ville komme opp i omkring 500 millioner kroner.

Godt samarbeid

Både Utvik og Johansen er godt fornøyd med prosjektet, og fremhever at man har arbeidet med en seriøs byggherre, Realinvest.

– Vi har hatt et godt samspill med både byggherre og leietakere om optimalisering av lokalene slik at de passer best for de som skal bruke dem. Bygget er levert med god margin på tid, og det har utelukkende vært positive tilbakemeldinger både fra utbygger og leietaker. Det gjelder både kvalitet og situasjonen med feil og mangler. Og slikt har det vært lite av. Det har heller ikke vært noen som helst skader under byggeperioden, sier de to.

Overleveringen skjedde rett før jul, og innflytting var planlagt i løpet av januar, med offisiell åpning noe senere.