F.v. Sivert Olsvik og Tor Benjaminsen (Størksen Rustfri Industri), Florian Kosche (DiFK), Bjarne Ringstad (Code Arkitektur), Børje Hagenes (Størksen Rustfri Industri), Lage Bakken (Statens vegvesen/Nasjonale Turistveger), Eivind Nygaard (Code Arkitektur), Ola Ulvolden og Torstein Brun (Brun Bygg). Foto: Kjetil Myhre/Norsk Stålforbund

F.v. Sivert Olsvik og Tor Benjaminsen (Størksen Rustfri Industri), Florian Kosche (DiFK), Bjarne Ringstad (Code Arkitektur), Børje Hagenes (Størksen Rustfri Industri), Lage Bakken (Statens vegvesen/Nasjonale Turistveger), Eivind Nygaard (Code Arkitektur), Ola Ulvolden og Torstein Brun (Brun Bygg). Foto: Kjetil Myhre/Norsk Stålforbund

Europeisk stålheder til Espenes rasteplass

Espenes rasteplass kunne i forrige uke motta en utmerkelse i European Steel Design Awards.

European Steel Design Awards (ESDA) utgis av European Convention for Constructional Steelwork (ECCS) annethvert år for å oppmuntre til kreativ og enestående bruk av stål i arkitektur. Prisene er dedikert til byggherre, arkitekt, ingeniør, entreprenør og stålentreprenør.

Norsk Stålforbund nominerte prosjektet Espenes rasteplass til ESDA 2023. Her ble elleve finalister ble valgt ut fra 18 nominerte prosjekter fra medlemslandene i ECCS. Espenes rasteplass var blant finalistene som mottok heder og ære. Teamet bak Espenes rasteplass mottok prisen under en høytidelig prisseremoni i Amsterdam. Teamet består av Statens vegvesen/Nasjonale turistveger, Code Arkitektur, Dipl.-Ing Florian Kosche, Brun Bygg og Størksen Rust-fri Industri, heter det i en melding fra Norsk Stålforbund.

Espenes rasteplass har to funksjonssoner: en rasteplass som er overbygget med en lang takpaviljong bestående av 12 dobbeltkrumme moduler og et servicebygg som inneholder teknisk rom og 4 toaletter. Servicebygget er utformet som et høyt signalpunkt som henvender seg mot veien, og den lavere dobbeltkrumme takkonstruksjonen over rasteplassene henvender seg mot fjorden. Hele konstruksjonen er bygget i rustfritt stål, med en platetykkelse på seks millimeter og det er åte meter mellom søyleparene.

Konstruksjonen er 64 meter lang, fire meter bred og har et ni meter høyt signalpunkt. Total ståltonnasje er cirka 35 tonn.

Det ble delt ut tre hovedpriser blant de 11 finalistene:
«European Steel Design Award 2023 Laureate» ble tildelt BioPartner 5, Nederland
«European Steel Design Award 2023 Special Award - Manufacturing» ble tildelt Luma Tower – Frankrike
«European Steel Design Award 2023 Special Award - Integrated design» ble tildelt Varvsbron, Helsingborg, Sverige

De 11 finalistene som ble tildelt hver sin «European Steel Design Award 2023» er:
Austria: Neue Eisenbahnbrücke Linz
Denmark: Kangiata Illorsua - Ilulissat Icefjord Centre
Finland: Terminal 2 extension of Helsinki-Vantaa Airport
France: Luma Tower
Luxembourg: Dethlinger Teich
The Netherlands: BioPartner 5
Norway: Espenes Rest Stop
Poland: Sport and entertainment hall in Lubelska Street, Puławy
Portugal: Multimodal Train Station in Mons, Belgium
Sweden: Varvsbron, Helsingborg
Turkey: BIVA TOWER, Izmir, Turkey