Torsdag møtte Heikki Eidsvoll Holmås fra EBA og Anita Johansen fra Norsk Arbeidsmandsforbund Samferdselsdepartementet for å diskutere den varslede granskingen av Follobanen. Foto: EBA

Torsdag møtte Heikki Eidsvoll Holmås fra EBA og Anita Johansen fra Norsk Arbeidsmandsforbund Samferdselsdepartementet for å diskutere den varslede granskingen av Follobanen. Foto: EBA

EBA og Norsk Arbeidsmandsforbund møtte samferdselsdepartementet for å diskutere Follobanen

Torsdag møtte representanter fra Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) og Norsk Arbeidsmandsforbund statssekretær Johan Vasara (Ap) i Samferdselsdepartementet for å diskutere den varslede granskingen av Follobanen.

Her kom det blant annet frem at organisasjonene mener hele bransjen, bestillere og politisk ledelse i departementene vil ha nytte av en bred gransking og evaluering av hele Follobaneanskaffelsen.

– Det var et bra møte. Statssekretæren var lydhør og det virket på meg som de så nødvendigheten av en bred evaluering av Norges største infrastrukturprosjekt for å sikre at samfunnet har lært det som er å lære for fremtiden før staten gir seg i kast med nye store jernbaneprosjekter, sier Heikki Eidsvoll Holmås, administrerende direktør i EBA i en kommentar til Byggeindustrien.

I møtet presenterte de også et notat til departementet der det blant annet kommer frem at EBA og Norsk Arbeidsmandsforbund har fulgt med på og hatt møter og dialog med Jernbaneverket og Bane Nor om utbyggingen av Follobanen helt fra starten av prosjektet.

I brevet ramser de to organisasjonene blant annet opp noen punkter de mener er i favør av en bred gransking/bred evaluering.

De skriver blant annet:

«* Hvordan samferdselsprosjekter gjennomføres og hvordan offentlige byggherrer etterspør for å sikre verdiskapning, sysselsetting og effektiv gjennomføring.

* Det har vært rettsak om brudd på anskaffelsesreglementet, en sak Skanska vant og fikk tilkjent 350 millioner i erstatning.

* Det har vært konkurs hos en av hovedentreprenørene med store følger både økonomisk og for framdrift for prosjektet. Aktøren hadde svak likviditetsscore før kontraktsinngåelse. Merkostnad er anslått til minst 1,6 milliarder kroner.

– EBA mener bestemt en gransking/bred evaluering av anskaffelsen på Follobanen vil være nyttig i forhold til framtidige anskaffelser, som Ringeriksbanen og Arna-Stanghelle. Det er helt nødvendig at myndigheter og storsamfunn har trygghet for at feil som er begått på Follobaneprosjektet ikke gjentas på kommende prosjekter, heter det videre i brevet.

De skriver også blant annet: «Det er viktig at de som bevilger penger til store infrastrukturprosjekter kan stole på at anskaffelsen er godt planlagt, og at gjennomføringen av prosjektet går uten store overraskelser og budsjettmessige overskridelser. Vi er sammen om å løse de store utfordringene med reduksjon i utslipp av klimagasser og få mest mulig for pengene.»

EBA og Norsk Arbeidsmandsforbund skriver derfor at de mener det er viktig at en gransking/evaluering får mandat til å undersøke hele anskaffelsen og gjennomføringen av prosjektet, og kompetansen hos bestiller og entreprenørene som har gjennomført prosjektet.

Til informasjon er EBA eier av Bygg og Anlegg Media AS som er utgiver av Byggeindustrien/bygg.no. Byggeindustriens redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.