DSV i Vestby

DSV på Vestby, 11.9.2020 Foto: Anna SiggeDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 11.9.2020 Foto: Anna SiggeDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 11.9.2020 Foto: Anna SiggeDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 11.9.2020 Foto: Anna SiggeDSV på Vestby, 11.9.2020 Foto: Anna SiggeDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 12.11.2020 Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienDSV på Vestby, 11.9.2020 Foto: Anna Sigge

Med det nye anlegget for DSV i Vestby Næringspark Øst ønsker Logistic Contractor å forsterke sin posisjon som leverandør av lager- og logistikkbygg i det norske markedet.

Fakta

Sted: Vestby

Prosjekttype: Lager- og logistikkbygg

Bruttoareal: 55.700 kvadratmeter (39.000 kvadratmeter lager og mesanin, 12.000 kvadratmeter terminal og mesanin, 4.000 kvadratmeter kontorer og 700 kvm personalrom).

Byggherre: DSV

Prosjekt- og byggeledelse: Logistic Contractor

Totalentreprenør: Logistic Contractor

ARK: Arkitektene Astrup og Hellern

LARK: Stener Sørensen

Rådgivere: RIB: Inhouse Tech l RIBR: Consult Gruppen l RIV: VA Consult l Teknisk konsulent kjøling: EFAB l Rådgiver miljø og energi: WSP Norge

Underentreprenører og leverandører: Fasadeentreprenør: Straye Stålbygg l Røykluker: Ventisol l Karuselldør: Boon Edam l Grunnarbeid: Isachsen Anlegg l Betongstøping: XTM Bygg l Gulv på grunn: Primekss Norge l Betongelementer: Contiga / Orren l Taktekking: Sunnerbo Tak l Takprofiler: Areco Sweden l Porter: ASSA Abloy Entrance Systems Norway l Metallprofiler: Roomejts l Solavskjerming: Nerligruppen l Branntetting: Byggimpuls l Gulvbelegg: Oslo Tapet og Gulvbelegg l Flisarbeid: Malermester Buer Østfold l Kjøkken: Maestro Storkjøkken l Elektro, sanitær og varme: Bravida Norge l Heis og transport: GM Heis l Sprinkler: Aqua Tech l Ventilasjon: NPI Ventilasjon l Himlinger: Modulvegger l Ståltrapper og rekkverk: Jotne Ankers l Tømrer: Foss Bygg l Stålkonstruksjoner: DS Stålkonstruktion

Det danskeide selskapet DSV er en verdens største leverandører av transport- og logistikktjenester på vei, tog og fly.

Transportgiganten har skiftet navn flere ganger, og er en forkortelse av det opprinnelige De Sammensluttede Vognmænd af 1976. Siden har veksten vært enorm. I dag kan DSV skilte med cirka 55.000 tusen ansatte fordelt på kontorer i mer enn 80 land. Det norske hovedkontoret og to av tre divisjoner – DSV Road og DSV Solutions – samlokaliserer seg nå på Vestby i et skreddersydd anlegg på en 110 mål stor tomt.

– Vi har hatt gode relasjoner til DSV gjennom tidligere prosjekter i andre land. Lager- og logistikkbygg er vår nisje, bare i Norden har vi hittil bygget over 1.500.000 kvadratmeter av denne typen. Dette er vårt tredje lager- og logistikkbygg her i Norge, forteller salg- og utviklingsdirektør Espen B. Danielsen i totalentreprenøren Logistic Contractor.

Vil satse i Norge

Logistic Contractor har vært aktiv i Norge via det svenske selskapet de siste fem årene. Logistic Contractor har nå fem ansatte i det norske selskapet, klare til å påta seg flere prosjekter.

– Da vi fikk oppdraget for DSV her i Vestby, passet det perfekt med satsningen vår i Norge. Vi har nå fem ansatte, og regner på flere prosjekter. Vi har ambisjoner om å ansette flere, og vi regner med at vi om noen år har en selvgående organisasjon i Norge, sier Mani Hemmaty, Operations Manager for Logistic Contractors internasjonale marked. På Vestby har han også fungert som prosjektleder.

Ut i fra AK83s konsept, har Arkitektene Astrup og Hellern tegnet anlegg som består av tre bygg. Et lagerbygg på 39.000 kvadratmeter inkludert 7.000 kvadratmeter mesanin, og et 12.000 kvadratmeter stort lager, samt et kontorbygg på 4.000 kvadratmeter fordelt på tre etasjer inntil lagerbygget. Terminalbygget er kun en gjennomstrømmingsterminal. Men lagerbygget er delt i to like deler på 16.000 kvadratmeter. Den ene halvdelen har kjøleromsmuligheter og er ment for matvarer, mens den andre er for «vanlig» gods og varer.

Pilotprosjekt for DSV

DSV vokser også med oppkjøp av andre selskaper, og med det overtakelse av bygningene. For administrerende direktør Ulf Erik Kruger Solheim i DSV Solutions, var det viktig å få konsolidert de eldre byggene som selskapet disponerte. Å få samlet all administrasjon på ett sted var derfor viktig.

Økte smitteverntiltak og begrensninger på fysisk handel har ført til bonanza for netthandel. Og med det et vesentlig større behov for mer rasjonelle, fleksible og effektive løsninger for de som står for frakt og lagring. Lagringstetthet og rask varehåndtering er viktig.

I Vestby tar et AutoStore-anlegg med 28.000 kasser og ni roboter hånd om småvarehåndteringen. Det er første gang DSV installerer et fullautomatiseringsanlegg i Norge. Samtidig som Jungheinrich installerer et anlegg med 35.000 pallplasser som betjenes av batteridrevne AGV-er (Automatic Guided Vehicle). Disse arbeider med opptil 30 kilometer i timen mellom reolene, og styrer etter induksjonsskinner støpt ned i gulvet.

– Her i Vestby har vi gjort en øvelse på automatisering. Selv om Norge er et lite land i DSV-sammenheng, er det også et høykostland. Derfor var det perfekt for oss å kjøre et pilotprosjekt med automatisering av lagring og plukking av varer. Da vi valgte systemene til AutoStore og Jungheinrich, vil standardiseringen som utarbeides her, bli en fast mal som vi siden kan rulle ut til andre land, forteller Solheim.

På et 3.500 kvadratmeter stort areal på mesaninen utfører DSV også verdiøkende tjenester for enkelte kunder. Det vil i prinsippet si at det i tillegg til en mellomlagring av varer, også foregår en klargjøring av forskjellig art for butikk. Det kan være montering av utstyr på maskiner eller tilpasninger for det norske markedet. En av mange tjenester er en avdeling for blanding av billakk med egne automater.

– Logistikkbygg kan være fra de helt enkle, til de de mer påkostede med dyre materialvalg og flottere kontorer som dette her, sier Hemmaty. – Men siden DSV er et av verdens største logistikkselskaper, har de utarbeidet en egen teknisk beskrivelse, en designmanual. Den gjelder for samme type bygg, enten det er i Afrika, Kina eller USA. All den tid vi har bygget noe liknende for dem i Sverige tidligere, kjenner vi også deres organisasjon godt.

Han karakteriserer dette anlegget som teknisk kompliserte bygg med et stort antall avanserte automatiseringssystemer. Disse står DSV selv for. Logistic Contractor har levert et fullt fungerende bygg, og klargjort med elektro, ventilasjon og IT-systemer.

Det spesielle med et automatiseringslager er de svært høye kravene til sletthet i gulvene. – Toleransene på avvik i gulvflatene i logistikkbygg er svært lave. Uansett hvor nøyaktig man er, klarer man ikke å støpe 100 prosent plant, spesielt ikke på et 16.000 kvadratmeter stort gulvareal. Derfor måtte det ved hjelp av spesialmaskiner slipes ned akkurat der truckhjulene kjører, sier Hemmaty.

Kort byggetid

– Vi har hatt en svært kort byggetid. Fysisk oppstart på den utsprengte tomta var i september 2019. Et premiss var at deler av lageret skulle kunne tas raskt i bruk. Det sto ferdig allerede i april. Alt var levert etter 11 måneder, selv om koronaen traff 13. mars, sier Hemmaty. Han benytter anledningen også til å rose de norske ue-ene for et godt samarbeid.

Selv om Logistic Contractor er markedsledende på industri-, lager- og logistikkbygg i Sverige, har selskapet allikevel ikke valgt å satse for fullt i Norge – før nå.

– Det er et stort trykk fra logistikkoperatørene etter denne typen bygg. Det er kult at det er litt finere og at det legges mer penger i materialitet og kontorfasiliteter i logistikkbygg i Norge enn i Sverige. I Sverige har vi nok kanskje hatt en oppfatning om at dere er så annerledes i Norge. Men er det noe vi tar med oss fra dette prosjektet, er at dere ikke er så annerledes fra oss allikevel, avslutter Hemmaty.