Ramfjord bru og ny E8 inn mot Sørbotn. Dagens E8 ligger på motsatt side av fjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen
Ramfjord bru og ny E8 inn mot Sørbotn. Dagens E8 ligger på motsatt side av fjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen

Disse får gi tilbud på milliardprosjektet ny E8 i Ramfjord

Statens vegvesen går videre med tre tilbydere i konkurransen om å få bygge Tromsøs nye innfartsåre, E8 Sørbotn-Laukslett i Ramfjord.

De tre tilbyderne er:
- NCC Norge AS
- Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
- Arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC

Planen er å signere kontrakt i mars-april 2023.

– Kontrakten er en utførelsesentreprise og konkurransen gjennomføres med forhandlinger. Oppdraget tildeles den som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Prosjektet omfatter blant annet ti kilometer ny E8 fra Sørbotn til Laukslett med flere mindre konstruksjoner av bruer og kulverter. Blant annet skal det bygges en bjelkebro på cirka 870 meter over Ramfjorden, fundamentert på stålrørspeler. Det skal også bygges skredsikring i form av to skredvoller og andre mindre skredsikringstiltak, reinovergang i Sørbotn, samt en forlengelse av eksisterende skredvoll ved Sarastein på E8 i Lavangsdalen.

Totalkostnaden for prosjektet er ikke fastsatt, men styringsmålet er satt til 1.937 millioner kroner (2020).